Sajed om att plugga på Bygg och anläggningsprogrammet

Sajed går första året på Bygg och anläggningsprogrammet med inriktning på snickare. Han valde Praktiska Gymnasiet Norrköping för att lära sig branschen och få bra erfarenheter, i framtiden drömmer han om att öppna en egen firma med kompisen.

"Här blir man kompis med alla!"

Varför valde du Bygg och anläggning?
Jag har en kompis som läser på Praktiska Gymnasiet Linköping som rekommenderade mig att börja där, men när jag såg att skolan skulle öppna i Norrköping var det perfekt att söka hit så jag slipper pendla. En stor anledning till att jag valde just Bygg och anläggning är att jag vill arbeta med 3D design och arkitektur, jag vill lära mig rita en villa i datorn innan jag bygger den. Jag har en tydlig bild av vad jag vill med skolan och därför valde jag att började här för att studera och lära mig. Jag är jättenöjd med mitt val av att gå här! Jag kände ingen sedan innan, men jag har fått nya kompisar och alla är schyssta och vi har väldigt roligt.

Hur ser en vanlig dag ut på Praktiska Gymnasiet Norrköping?
Just nu håller vi på att bygga lekstugor vilket är jättekul. Våra lärare är alltid med i alla moment och berättar hur vi ska göra. Vi samarbetar med med eleverna VVS och El i det här projektet. När vi byggt klart kommer det dras el och läggas rör så det blir som en liten lägenhet. Det är kul att göra projekt tillsammans eftersom det är så man kommer jobba sen i arbetslivet efter studenten.

Hur är stämningen på skolan?
Väldigt bra! Lärarna är snälla mot alla man får hjälp och stöd med allt man behöver. Dom brukar bjuda oss på fika ibland, dom är rätt roliga att skoja med också. Vår lärare Patrik är så himla rolig, han brukar skoja mycket med oss. Alla lektioner är roliga med honom och han förgyller våra dagar i verkstaden!

Hur är det att vara på praktik (APL)?
Vi som läser till snickare börjar vår praktik i tvåan. Tills dess lär vi oss i skolans verkstad där vi övar på olika moment. Det känns bra att få komma ut på APL, även fast jag bara gått här en termin än så länge har jag redan lärt mig väldigt mycket.

När man pluggar på Praktiska Gymnasiet har man möjlighet att åka på utlandspraktik, är det något du vill göra?
Det hade varit jätteroligt och en otroligt bra möjlighet att lära sig mer! Om jag känner att jag är duktig och lärarna litar på mig vill jag gärna göra det.

Vad vill du göra efter studenten?
Till att börja med vill jag jobba några år för att lära mig mer om yrket. Efter det vill jag starta eget företag med en kompis som läser på Praktiska Gymnasiet Linköping. Vi vill ha egen firma där vi bygga hus och villor.

Tror du att du kommer plugga vidare?
Jag funderar på att plugga men jag har inte bestämt mig än. Kanske till arkitekt för att lära mig mer om husbyggnad från ett annat perspektiv.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Välj program först, du kommer kanske jobba med det hela livet. Tänk på vad du tycker om och välj något du är intresserad av. Börja inte på en skola bara för att dina kompisar väljer det, du får nya kompisar. Först program, sen skola.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Norrköping?
Lärarna kommer vara roliga, 100%. Du kommer bli kompis med alla och lära känna nya kompisar i andra klasser. Du kommer få lära dig allt du behöver för att klara av yrket och vara redo för att gå ut på praktik. Dessutom får du alltid all hjälp och stöd du behöver från både lärare och klasskompisar.

Till praktiska gymnasiet Norrköping ⇢