Roxy berättar om Design day och Textildesign

Roxy Segelberg går i årskurs 3 på Hantverksprogrammet med inriktning Textildesign på Designgymnasiet Sickla. Hon beskriver skolan som mysig med fin inredning och härlig miljö.

Berätta om Design day för någon som aldrig upplevt det?

– Design day är en dag som är på våren i samband med öppet hus där de som går hantverk och vissa från estet mode  visar upp sina gymnasiearbeten i en modevisning. Kläderna visas upp på en modevisning och visas från kollektion till kollektion. Här kan man se vad man kan åstadkomma under sin tre år på gymnasiet.

Vad ställer elever ut på din skola?

– Elevernas arbeten ställs ut som de jobbat på under årets gång. Gymnasiearbetet från teknikprogrammet och estetprogrammet visas på skolan med en förklaring till vad de skapat och varför.

Berätta om vad du visade upp på Design day?

– Jag visade upp min kollektion på fem outfits, 8 plagg och 3 accessoarer. Det är en kollektion som är en kombination av punkigt och glammigt.

Vad är det bästa med Design day?

– Det bästa med Design day är att få visa upp det man kämpat för under året och se det man skapar komma till verklighet när modellerna går med kläderna på modevisningen. Det var också så skönt att få komplimanger och äntligen få visa upp för vänner och familj. Jag tyckte också om att planera inför Design day med alla förberedelser.

Vad är det bästa med skolan?

Det bästa är att man verkligen får uttrycka sin kreativitet och att lärarna är hjälpsamma. Skolan är mysig, det är fin inredning och härlig miljö.

Hur är gemenskapen på skolan?

– Vi delar alla ett designintresse som ger oss ett gemensamt intresse och genom detta träffar vi människor som gillar samma saker. Tyvärr eftersom jag har varit på distans så mycket av min gymnasietid har vi missat många tillfällen att få lära känna andra klasser på skolan. Om distansen inte varit hade gemenskapen varit starkare.

Varför valde du Designgymnasiet?

– Jag satt mycket hos studievägledaren i nian och bläddrade bland massa program och inriktningar, plötsligt poppade "Textildesign" upp bland allt och jag tänkte direkt att det lät som något perfekt för mig, vilket det var.

Vem skulle du säga passar att gå Textildesign?

– Den som gillar att arbeta med händerna, är kreativ, är intresserad av hantverk och främst sömnad, men också av kläder och mode.