Oliver och Johan berättar om hur det är att plugga El och energi

Oliver och Johan läser el och energi här hos oss på Praktiska Gymnasiet Karlstad. De har snart läst sitt första år och kan efter studenten börja jobba som elektriker. Oliver drömmer om att läsa vidare på universitetet och Johan om att starta eget företag.

Varför valde ni att läsa el och energi?
Oliver: Jag tycker att det är roligt att arbeta med händerna. Jag tyckte att el lät roligt och kändes som ett bra alternativ för att få använda både hjärnan och händerna samtidigt. Eftersom att det är brist på elektriker känns det även skönt att veta att jag är garanterad ett jobb.

Johan: Jag är också en person som gillar att arbeta praktiskt. Jag valde el för att det lät roligare än de andra programmen.

Är ni nöjda med era val?
Johan: Jag är nöjd, det är som jag tänkte mig och utbildningen är ganska bred. Jag har gjort min praktik nu i ettan på Rejlers. Jag fick vara med på kontoret och testa på att göra ritningar på elskåp. Nästa år vill jag testa på en mer praktisk roll.

Oliver: Jag är nöjd, det går bra och vi får göra mycket praktik. Vi började göra praktik redan I slutet av höstterminen. Vi har haft två dagar i veckan till att börja med då vi läser en del teori nu i ettan, bland annat el och säkerhet. I tvåan och trean gör man ännu mer praktik.

Vad tycker ni om Praktiska Gymnasiet Karlstad?
Oliver: Jag tycker det är kul att vara i skolan, roligt att komma tillbaka igen efter exempelvis ett lov. Vår lärare kan vara rätt sträng i el-labbet, men det är bra så att vi lär oss. Om vi gör fel så får vi göra om från start. Klassen är också bra, vi har bra kemi.

Johan: Ja, och alla blev vänner snabbt när vi började.

Vad vill ni göra efter studenten?
Oliver: Inför tvåan har jag valt högskoleförberedande kurser så att jag får grundläggande behörighet till högskola/universitet. Efter studenten vill jag jobba ett par år för att tjäna pengar. Längre fram vill nog plugga på universitet och läsa vidare något inom el.

Johan: Jag vill börja jobba direkt efter studenten! Jag valde inte högskoleförberedande utan har valt att läsa entreprenörskap och media istället, det hade varit kul att starta eget företag.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Johan: Fundera över om du är en praktisk eller teoretisk person. Ska du välja natur eller fordon? Jag besökte skolan innan jag började, rektorn visade mig och mina föräldrar runt. Jag tyckte att el-labbet såg bra ut. Skönt att veta hur skolan ser ut innan du börjar!

Oliver: Välj det som känns bra! Välj inte det som dina kompisar väljer, bättre att välja det du brinner för från start.

Varför tycker ni att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Karlstad?
Oliver: Du får göra mycket praktik, vi har mer praktik här än vad andra skolor har. Du kan även välja att söka utlandspraktik vilket jag kommer att göra. Jag tycker att skolan ligger bra till med, nära inre hamn och centrum.

Johan: Ja, du får mycket mer praktik här! Om du är intresserad av just el och energi så har vi en bra verkstad här, el-labbet.

Här kan du läsa mer om Elteknik på Praktiska Gymnasiet Karlstad