Njaal berättar om hur det är att plugga till svetsare

Njaal läser inriktningen Svetsteknik på Industritekniska programmet. När han skulle söka till gymnasiet stod det mellan två skolor men han valde Praktiska Gymnasiet eftersom de hade längre erfarenhet av att utbilda svetsare.

"Jag vill svetsa på en oljerigg!" - Njaal

Varför valde du det Industritekniska programmet?
Det var det programmet som intresserade mig. Svetsteknik lät roligt och det finns en stor möjlighet att få jobb efter studenten. Det är skönt att veta att efter tre år så har jag en färdig utbildning.

Vad får du lära dig på inriktningen Svetsteknik?
Jag lär mig grunderna för olika svetsmetoder som MAG och MMA. Jag får borra, svetsa och använda vinkelslip, och så handlar det mycket om säkerhet.

Vad är det bästa med att gå ett yrkesprogram?
Praktiken är väldigt rolig och jag har nyligen tagit svetslicens! Jag får göra mycket som betyder något för andra, som nu när jag är på ett sjukhus och får svetsa balkarna. Det är kul att kunna bidra med något och inte bara göra småsaker som att städa verkstaden.

Hur det att vara ute på praktik (APL)?
Jag är ute på olika byggarbetsplatser och lär mig mycket om hur man ska tänka angående mått och vinklar, det är skönt att få jobba och göra något vettigt. Jag kapar material, kör truck, bockar, klipper plåt med en stor gradsax och så får jag självklart svetsa.  Man får lära sig och prova nya saker hela tiden, jag får exempelvis svarva och fräsa saker som jag inte hade fått testa annars. Mina kunskaper trappas upp på praktiken och jag får en bra rutin på vardagen när jag går upp vid samma tid och slutar samma tid.

Har du några planer efter studenten?
Mitt mål efter studenten är att komma ut på en oljerigg och svetsa! Men det finns massa annat man kan jobba som, exempelvis byggnadssmed, undervattenssvetsare eller svetsa i fixturer. Att kunna svetsa är bra egenskap för andra yrken som exempelvis reparatör, montör eller om man vill svetsa flygplanskroppar.

Läs mer om Industriteknik - Svets på Praktiska Gymnasiet Nyköping här