Natalie berättar om hur det är att plugga till florist

Natalie Hardstaff går sitt sista år på Floristprogrammet på Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik. Hon tycker yrkesbeviset har varit roligast under utbildningen, det var jobbigt, spännande, roligt, utvecklande och sen kom beviset på att hon kan sitt yrke och att hon är en utbildad florist.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik?
Jag valde först en annan skola men jag trivdes inte så bra där, så jag bestämde mig för att jag ville byta gymnasium. Då blev jag rekommenderad från en vän om att söka till Praktiska Gymnasiet och jag fick komma hit på besök. Jag kände direkt YES så fort jag kom hit och efter att ha titta på de olika programmen fastnade jag för Florist. Jag tyckte eleverna och lärarna var så trevliga här och det kändes bra. Jag tyckte yrket lät väldigt intressant och spännande, dessutom skulle jag få möjlighet att använda min kreativitet. Det var så jag hamnade här och jag är jättenöjd med mitt val!

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik?
Det är en superbra skola!. Jag har alltid känt mig välkommen och trygg här, det är bra personal och elever. Jag har aldrig haft problem med mobbning eller kränkning som jag har känt på andra skolor. Jag har en väldigt bra klass också, jag är bra kompis med de flesta. Lokalerna har blivit bättre och bättre med åren som jag har gått, vi var först på övre våningen på skolan men nu är vi på nedre plan med bättre arbetsytor samt ett klassrum bredvid som vi kan ha teorilektioner i. Jag har hunnit checka av några skolor under mina år och jag kan helt klart säga att lärarna och personalen på den här skolan är de bästa jag haft! Jag har fått så mycket hjälp med allt jag behöver, jag känner verkligen att lärarna har tid för mig och ser mig.

Hur är det att vara på praktik?
Det är superkul! Man utvecklas så mycket ute på praktiken, det blir mer verkligt och man får prova på hur det är att arbeta inom sitt yrke. Jag har bara haft jättetrevliga handledare. Jag har varit på lite olika praktikplatser under åren och jag har fått chans att utveckla mig inom fler områden, det är roligt när man känner att man kan sitt yrke.

Vad har du fått göra på din praktikplats?
Allt möjligt från bröllop till begravning, jag har åkt ut till företag och fixat med skötsel av blommor. Jag har fått planera, ta ordrar av kunder och verkställa dom, jag har mött kunder och fått möjlighet att hjälpa dem med olika variationer av blomsterarrangemang och liknande. Jag har lärt mig service och jag har fått möjlighet att utveckla min kreativitet.

Vad är ditt drömjobb?
Om jag ska tänka drömjobb så är det bli författare, för det har jag sagt sedan jag var liten. Nu är jag inte lika säker längre men jag har ett stort intresse för inredning och design. Jag skulle vilja fördjupa mig inom bröllopsbinderier för då får jag fortsätta utveckla min kreativa sida ännu mer. Eller så kanske jag ska skriva en bok som handlar om just blommor, inredning och design.

Tror du att du kommer plugga vidare?
Vet inte men i sådant fall blir det Litteraturvetenskap och kreativt skrivande på Umeå Universitet eller kurser inom bröllopsbinderi. Men just nu så vill jag jobba som florist ett tag så får jag se sen vad det blir.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?
Tro det eller ej men det var Yrkesbeviset! Det var jobbigt, spännande, roligt, utvecklande och sen kom beviset på att man faktiskt kan sitt yrke och att man är en Florist. Sedan tycker jag att resan och studiebesöket i Sundsvall- Målsta hos en blomstergrossist var roligt, jag fick se så otroligt mycket under det besöket.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Strunta i vad andra säger, kompisar, föräldrar och andra vuxna. Våga välja vad du vill göra, det är för din egen skull som du utbildar dig och inte för andra. Det är ditt val som kommer forma mycket av din framtid, och ta till vara på tiden för dessa tre år på gymnasiet går fort.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet?
Det ger dig en bredare utbildning eftersom man är ute på APL och får prova det ”in real life”. Man får en fot in i arbetslivet och man blandar praktik och teori. Genom praktiken får man visa vad man går för och vem man är vilket är hur bra som helst, speciellt eftersom arbetsmarknaden just nu är rätt tuff att ta sig in i. Jag hade inte haft ett jobb inom yrket direkt efter studenten om jag inte hade gått den här utbildningen. Man får även chans att praktisera på olika företag varje år vilket gör att man får många olika erfarenheter och kunskaper som gör att man utvecklas ännu mer. Man lär sig mycket om sig själv också. Jag har alltid varit introvert men genom att gå den här utbildningen har jag utvecklat mig själv och nu tycker jag det är jätteroligt med service och få hjälpa andra. Jag har fått träna på den sociala biten vilket jag är otroligt tacksam för att jag bär med mig.

Läs mer om Floristprogrammet på Praktiska Gymnaiset Örnsköldsvik här