Michelle berättar om hur det är att plugga måleri

Michelle går Bygg- och anläggningsprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Kalmar. På inriktningen Måleri får hon lära sig allt från hur man isolerar, lägger tak, spacklar, bygger, och såklart allt som rör måleri.

Varför valde du Bygg- och anläggning?
För mig var det viktigt att få jobb fort efter gymnasiet och därför ville jag gå en praktisk linje. Dessutom är det en liten skola vilket gör att man får mycket hjälp och det passar mig bra. Att jag valde just måleri var för att jag vill använda händerna och göra något praktiskt.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Kalmar?
På min utbildning har vi bland annat fått bygga en lekstuga där vi har isolerat, lagt tak, gjort gripssättning, spacklat och lärt oss allt kring grunderna av målning. Vi har gjort marmor, målat av träslag på tapeter osv. Jag tycker mina lärare är jättesnälla och roliga, klassen är också bra och vi har bra lokaler här där vi kan öva och arbeta i.

Vad vill du göra efter studenten?
Jag drömmer om att bli tatuerare faktiskt, jag vill utbilda mig till det efter studenten men först vill jag jobba som målare på en målerifirma och lära mig mer om detta yrke.

Vad är det roligaste du fått göra på utbildningen hittills?
Bland det bästa var när vi gjorde klart stugan, nu ska vi måla insidan. Ett annat roligt minne var när vi satte staket hos vår lärare och sen åt vi pizza efteråt. Det var härligt!

Skulle du rekommendera Praktiska Gymnasiet Kalmar till blivande gymnasieelever?
Ja, det skulle jag. Om man föredrar en liten skola och vill få möjlighet till mycket hjälp av lärarna så är det perfekt! Om man har intresset för just måleri tycker jag man ska söka min utbildning, man lär sig i princip allting här.

Här kan du läsa mer om inriktningen Måleri på Praktiska Gymnasiet Kalmar