Mariana om att läsa Försäljning och service

Mariana läser Försäljning och service här på Praktiska Gymnasiet Växjö. Efter hon är klar med gymnasiet är planen att läsa kurser inom statsvetenskap och börja på juristutbildning.

“Det roligaste har varit att driva UF-företag”

Varför valde du Försäljning och service?
Jag kände att det öppnar många dörrar för att lära känna fler människor inom branschen och det kan leda till snabb anställning. Dessutom får man lära sig starta eget UF-företag (Ung Företagsamhet) vilket vi gör i trean.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Växjö?
Det är en lagom stor skola vilket gör att eleverna får mer uppmärksamhet. Man lär sig mycket om arbetslivet när man går här eftersom vi har så pass mycket praktik.

Hur är det att vara på praktik?
Det är mycket lärorikt! Man får många bra erfarenhet, man lär sig samarbeta och får nya kollegor. Det leder också till att man själv utvecklas som person väldigt mycket.

Vad vill du göra efter studenten?
Jag vill plugga vidare! Först ska jag läsa ett par extra kurser för att få behörighet till att söka kurser inom statsvetenskap och juristutbildningen. Det är målet.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?
Att få driva ett UF-företag eftersom man får träna på saker som man lärt sig teoretiskt och sätta in det i praktiska sammanhang.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst ?
Jag vill tipsa om att man sätta upp ett mål med sin utbildning och satsa på det från start! Då kommer man komma långt.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Växjö?
Jag tycker man ska söka hit om man gillar mycket praktik och snabbt vill komma ut i arbetslivet. Då är detta en perfekt skola!

Till Praktiska Gymnasiet Växjö ⇢