Maja berättar om hur det är att plugga El och energi

På Praktiska Gymnasiet Norrköping går Maja första året på El- och Energiprogrammet med inriktning Elteknik. Hon gillar att det är en bra balans mellan teori och praktik och att lärarna motiverar eleverna och gör lektionerna roliga.

Varför valde du att läsa El- och energiprogrammet?

Jag valde det mestadels för att min pappa jobbar som elektriker och för att det verkade som ett roligt yrke. Sedan är att det också brist på kvinnliga elektriker och det vill jag vara med och ändra på.

Hur är det att läsa Elteknik?

Vi läser 4 yrkeskurser nu, bland annat Ellära 1 och Elektromekanik. På elläran har vi haft mycket praktiska uppgifter. De har byggt upp hus på skolan och i de får vi lära oss allt praktiskt. Det roligaste hittills har varit när vi fick lära oss att dra el till ett helt kök. Allt från lampknapparna till spisen och kylen. Vi fick också koppla in en elcentral, det är där alla säkringar och el går ifrån. Vi gör väldigt mycket praktiskt i jämförelse med andra skolor och jag tycker att blandningen mellan teorin och det praktiska är bra. Man hinner inte tröttna på saker.

Vad tycker du om Praktiska Gymnasiet Norrköping?

Jag trivs bra i klassen och vi kommer bra överens allihopa. Det är aldrig något bråk eller så, vi har en härlig stämning och bra gemenskap. Jag tycker att skolan är bra, vi har fräscha lokaler. På övervåningen håller de också på att renovera matsal och fler klassrum. När det är klart kommer det bli jättebra.

Vad tycker du om lärarna?

Jag tycker att lärarna är väldigt bra. De motiverar en och gör lektionerna roliga så man vill fortsätta, det blir inte tråkigt. Jag tycker att de har ett bra upplägg. De förstår ifall man behöver mer hjälp med någon uppgift och då finns dem där och försöker förklara. Jag tycker också att de är duktiga på anpassa uppgifterna och göra egna förklaringar som passar olika elever.

Vad har varit roligt med utbildningen?

Vi har två från varje klass som är med och representerar skolan som elevambassadörer. Då får vi vara med på öppna hus och lite andra möten. Jag är en av de från min klass som är det och jag trivs med att få vara med och veta vad som kommer hända på skolan och att få locka andra att börja på praktiska.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Det är nog att få jobba som elektriker. Jag vill ha ett jobb som jag trivs med och jag tror att jobba med el är det. Det vore kul att få vara med och jobba med projekt där man bygger något från grunden. Vi måste jobba fyra år innan vi kan plugga vidare, så vi får se om jag gör det efter några år. Då blir det troligtvis att plugga vidare något inom el eftersom det känns som bra jobb. Jag läser högskoleförberedande så jag kan läsa vidare sen om jag vill.

Har du något tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Tänk på att välja något som du tycker är kul, inte bara något som någon annan säger att du borde välja.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Norrköping?

Jag tycker man ska söka hit för att vi har en bra gemenskap och lärarna är bra. Det är mycket praktik och inte bara teori hela tiden.