Lars om att plugga till personbilsmekaniker

Lars går på Fordon och transportprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Trollhättan. På inriktningen Personbil får han lära sig göra däckbyten, felsökning, byta växellåda eller lista ut varför ett baksystem slutat fungerat. På praktiken får Lars lika mycket ansvar som övriga anställda, det gör att motivationen och intresset för yrket ökar ännu mer.

"Utbildningen ger mig många valmöjligheter"

Varför valde du Fordon och transport?
Jag har alltid haft ett intresse för bilar och mopeder, det är det jag sysslar med på fritiden. Att få in det i vardagen och få jobba med det såg jag som ett stort plus. Dessutom har min pappa jobbat på Saab hela sitt liv och många av mina kompisar har samma bilintresse som mig vilket varit en stor anledning till att jag valde den här utbildningen.

Är du nöjd med ditt val?
Jag är jättenöjd med mitt val! Utbildningen ger mig många valmöjligheter eftersom jag har mycket praktik. Genom att gå här får man konkret och praktisk erfarenhet som tar en långt samt ett brett kontaktnät inom branschen.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Trollhättan?
Det har blivit mycket bättre senaste året då vi fick nya lokaler 2020, det blev ett stort lyft! När vi fick nya lokaler blev arbetsmiljön tusen gånger bättre, det känns fräscht och det blev roligare. Dessutom är lärarna toppen! När jag gick i nian kom jag hit på Öppet Hus och fick träffa fordonsläraren Adis, vi fick mailkontakt och därefter bokade vi in ett tillfälle där jag fick komma till skolan och vara elev för en dag. Jag fick träffa eleverna som gick Fordon och transport och Adis visade mig hur det fungerade i verkstaden, vad man får göra inom yrket och motiverade mig till att söka programmet. Det är jag otroligt tacksam för. Eftersom klasserna är mindre blir lärarna mer närvarande och det uppskattar jag.

Hur är det att vara på praktik?
Det är hur bra som helst, på praktiken får jag många fler tillfällen att lära mig saker som jag kanske inte hade fått möjlighet till genom att enbart vara inne på skolan och arbeta i fordonsverkstaden. Dessutom får man mycket fria händer på praktiken efter man varit där ett tag, jag får samma ansvar och förtroende som övriga anställda. Det gör att jag får ännu mer motivation och jag lär mig verkligen på riktigt. På min praktikplats får jag göra vanlig service, däckbyten, felsökning, byta växellåda, fixa mopeder, exempelvis service på en fyrhjuling eller lista ut varför ett baksystem slutat fungerat.

Vad vill du göra efter studenten?
Just nu går tankarna på att flytta upp till Åre och jobba som bilmekaniker. Jag har kontakter och lite olika alternativ där uppe, så länge jag får pyssla med motorer och sådant som rullar framåt så är jag glad och nöjd.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?
Det bästa minnet är från en resa vi gjorde ner till Göteborg för att besöka bilmässan för två år sedan. Det var en riktigt rolig upplevelse och vi åkte dit med hela klassen, det var massor med olika företag på plats och man fick träffa många intressanta personer och titta på bilar.

Vad vill du ge för tips till de som går i nian och ska söka gymnasiet?
Mitt bästa tips är att komma hit och prata med lärarna istället för att sitta med sina frågor och funderingar. Om man funderar på ett yrkesprogram är det bästa att man kommer hit och upplever det genom att göra en Elev för en dag-bokning. Dessutom tycker jag att man ska söka just hit till Praktiska Gymnasiet Trollhättan om man vill ha en rolig skolgång, det är mycket praktik och lärare som alltid finns tillgängliga och är engagerade.

Till Praktiska Gymnasiet Trollhättan ⇢