John berättar om hur det är att plugga Husbyggnad

John läser bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning Husbyggnad på Praktiska Gymnasiet Kungsbacka. Han läser som lärling vilket gör att han är på praktik halva sin gymnasietid. Där får han vara med i det dagliga arbetet och använda sina kunskaper han lärt sig på skolan.

Varför valde du att läsa Bygg- och anläggningsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Kungsbacka?

Jag har alltid tyckt att det är roligt att greja praktiskt och det är mycket praktik här på Praktiska. Jag läser som lärling vilket innebär att 50% av min utbildning är på en APL-plats.

Vad har du fått lära dig hittills på Husbyggnad?

I skolan får vi lära oss allt möjligt. Till exempel hur det ser ut på en byggarbetsplats, hur man läser ritningar och hur man ska behandla verktyg och material. Vi får också lära oss vilka regler som finns inom bygg och vad som behövs på en arbetsplats. Allt som har med byggteori att göra helt enkelt. Nu i ettan har vi läst Husbyggnad 1 och 2. I skolan lär vi oss teori och sen är vi i bygghallen här på skolan de första veckorna och lär oss grunderna i bygg innan vi går ut på praktik.

Hur trivs du på skolan?

Jag tycker att lärarna är bra och alla är trevliga. De finns där och vill hjälpa till. Man får den hjälp man behöver och jag trivs bra i klassen.

Vad vill du göra efter studenten?

Mitt drömjobb är att vara snickare och det är det jag kommer söka jobb som efter studenten.

Har något varit extra roligt under utbildningen?

Det roligaste är att få vara på praktiken än så länge. Vi har haft några friluftsdagar också och då har vi varit ute och spelat golf, paddel och lite allt möjligt.

Vad får du göra på din praktik (APL)?

Just nu praktiserar jag på en byggfirma på Hisingen. Det varierar mycket vad jag får göra, det beror ju på vad som behövs göras.  Just nu är det mycket gips – gipsa väggar och brandgips. Jag har också fått lägga golv och takpannor. Det bästa är att man får hålla igång kroppen och lära sig hur man gör det praktiskt och att få känna på arbetslivet lite.

Skulle du rekommendera Praktiska gymnasiet Kungsbacka?

Jag rekommenderar skolan för att den är liten, vilket är bra om man har svårt att lära sig och för att lärarna är väldigt bra. Sen är programmet bara allmänt roligt. Det är kul att få vara ute och hålla på med kroppen.

Har du något tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Stressa inte över ämnena, man kan alltid ändra sig.