Hamilat om att plugga Försäljning och service

Hamilat läser på Försäljning- och serviceprogrammet på Praktiska Gymnasiet Skövde. På utbildningen får hon lära sig allt om affärsutveckling, service, inköp och kundbemötande samtidigt som hon kombinerar praktik med teori.

“Jag blev otroligt överraskad över hur roligt jag det faktiskt är att vara ute på praktik! Jag älskar mitt jobb samtidigt som jag får gå i skolan och lära mig ännu mer om det.”

Varför valde du Försäljning och service på Praktiska Gymnasiet Skövde?
— Innan jag började på Praktiska gick jag IB programmet (International Baccalaureate) men där kom jag till insikten av att jag inte enbart ville plugga teori, utan jag ville också jobba och få praktiska erfarenheter av det jag utbildar mig till. När jag gjorde lite undersökningar om vilka andra gymnasium som fanns hittade jag Praktiska Skövde, jag insåg direkt att Försäljning och service var något som passade mig väldigt bra och något jag vill arbeta med i framtiden.

Varför passar programmet dig?
— Försäljning och service passar mig väldigt bra därför att jag älskar att jobba med människor, både med kollegor och kunder. Jag är en positiv och glad person som alltid driver på och eftersom Praktiska erbjuder så mycket praktik får jag möjlighet att utöva detta på riktigt i kombination med studier. Därför passar programmet mig och jag är mycket nöjd.

Hur är det att plugga på Praktiska Skövde?
— På min utbildning lär vi oss bland annat om affärsutveckling, servicekunskap, inköp och kommunikation. Vissa kurser är hälften teori och hälften praktiska moment, i skolan lär vi oss det teoretiska och sen utöver vi det praktiskt på praktiken. Lärarna här är riktigt bra, de hjälper oss väldigt mycket med allt vi behöver. Lärarna ser också alltid till att vi har rätt resurser, att det finns tillräckligt med tid så det inte blir någon onödig stress eller att saker krockar. Man kan alltid vända sig till lärarna med frågor och de ser till att man når sitt bästa. De hjälper och förklarar alltid vad som behövs om man vill nå högre betyg, det går inte att misslyckas. Jag tycker vi har väldigt bra lokaler, de är bekväma och mysiga. Eftersom det är en mindre skola är vi också färre elever i varje klass, det gör att man känner alla och blir kompis med de allra flesta. Vi har väldigt bra stämning här på Praktiska Gymnasiet Skövde.

Vad drömmer du om att få göra efter studenten och vilka möjligheter finns?
— Jag drömmer om att bli Executive Assistant (chefsassistent) inom mode! När man tagit sin examen kan man välja att plugga vidare eller jobba på sin praktikplats om de erbjuder en tjänst, vilket de flesta gör. Det finns många möjligheter efter man gått den här utbildningen.

Tror du att du kommer plugga vidare?
— Ja, jag kommer vilja plugga vidare efter examen. Jag vill rikta mig mot English Studies eftersom Engelska är mitt modersmål, jag vill förbättra mina språkkunskaper ännu mer för att kunna få mitt drömjobb.

Vilket är ditt bästa minne från utbildningen?
— Mitt bästa minne är nog från när jag började på min praktikplats. Jag hade rätt låga förväntningar och trodde inte det skulle vara så kul, men jag blev otroligt överraskad över hur roligt jag det faktiskt var! Jag älskar mitt jobb samtidigt som jag får gå i skolan och lära mig ännu mer om det.

Till Praktiska Gymnasiet Skövde ⇢