Felix berättar om hur det är att plugga VVS och fastighet

Felix går tredje året på VVS och fastighet med inriktning VVS här på Praktiska Gymnasiet Örebro. Under sin studietid har han lärt sig bocka rör och om olika värmesystem. Snart tar han studenten och han har redan fått anställning på företaget han praktiserat på under sin skoltid!

Varför valde du VVS och fastighet?
Jag valde det för att jag tyckte det verkade intressant. Jag hade ingen aning om vad det var men jag tyckte det lät som ett intressant jobb och därför valde jag att söka. Jag är väldigt nöjd med att jag valde det, det passar mig bra. Men sen får man se om 10 år om man tänker annorlunda då och vill syssla med något annat.

Berätta lite kort om din utbildning, vad läser ni och hur arbetar ni?
Inne på skolan har vi en egen VVS-verkstad där vi nästan alltid är när vi är inne på skolan. Vi lär oss bocka rör och om olika värmesystem, hur de fungerar och varför man har dom. Vi övar mycket praktiskt i verkstaden och det är alltid roligt att komma in till skolan.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Örebro?
Det är alltid bra stämning på skolan, det var tråkigt när vi behövde plugga på distans under corona. Det är mycket roligare att vara inne på skolan och träffa alla. Dessutom tycker jag det är mycket lättare att plugga i skolan än hemma. Jag har bara schyssta klasskompisar och vi trivs bra ihop. Lärarna här är också toppen, det finns inget att klaga på när det kommer till dom. Min yrkeslärare gör alltid så att lektionerna blir intressanta och rolig att vara på. Skolan är dessutom nyrenoverad vilket gör att lokalerna är trivsamma och fina.

Hur är det att vara på praktik (APL)?
Att vara på praktik har varit bra och varit lärorikt. Jag har praktiserat på samma företag under alla tre åren jag gått här. Nu när jag tar studenten har jag dessutom fått anställning på företaget vilket jag är väldigt glad för. Det är väldigt blandat med vad jag får göra under praktiken, ibland gör jag egna saker och ibland åker jag med kollegorna ut på uppdrag. Vi gör jobb både mot företag och privatkunder.

Vad vill du göra efter studenten?
Efter studenten vill jag börja jobba med det jag tycker är roligt vilket är VVS, det är helt enkelt det jag vill pyssla med. När man jobbar med detta är ingen dag är den andra lik, det är mycket frihet i att man får jobba själv och åka på egna uppdrag och det uppskattar jag.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?
Det roligaste var nog när jag fått vara med på öppet hus på skolan. Då kom det nya elever som var intresserade av att börja till hösten och jag fick visa och förklara vad vi håller på med. De fick kika runt och testa på olika saker i verkstaden, det var roligt!

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?
Välj det du tycker är roligt! Tycker du inte det är kul kommer du inte vilja hålla på med det i längden.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Örebro?
Det är en bra gemenskap på skolan, man vill komma till skolan. Det är alltid kul att komma hit. Dessutom finns det goda chanser till att det kanske slutar med ett jobb efter du har gått dina tre år här. Jag kommer helt klart sakna skolan, klasskompisarna och lärarna när jag tagit studenten.

Läs mer om VVS och fastighet på Praktiska Gymnaiset Örebro här