Evelyne berättar om hur det är att plugga Husbyggnad

Evelyne pluggar Bygg och anläggning på Praktiska Gymnasiet i Ystad. Hon höll sin första skruvdragare redan som femåring — det var ingen tvekan på att bygg och anläggning med inriktning på Husbyggnad var rätt gymnasieval för henne.

Varför valde du Bygg- och anläggning på Praktiska Gymnasiet Ystad?
Jag valde Praktiska Gymnasiet Ystad eftersom skolan erbjöd så pass mycket praktik, jag tycker det är viktigt för då lär jag mig mer. Jag har hållit på med bygg ända sen jag var liten, jag fick min första skruvdragare när jag var fem år gammal. Min pappa jobbar inom byggbranschen och jag har fått vara med honom på jobbet genom hela min uppväxt, att välja bygg- och anläggning på gymnasiet kom naturligt. Programmet passar mig väldigt bra eftersom jag gillar att ta mig an utmaningar, det är inte bara ett jobb utan det är även roligt och givande.

Hur är det att plugga på Praktiska Ystad?
Majoriteten av utbildningen är praktisk vilket jag trivs väldigt bra med. Vi får lära oss mura, kakla, tapetsera, foga, putsa, armera, såga, spackla, blanda fix och många fler viktiga kunskaper, listan kan göras lång. På min utbildning siktar vi alltid på att nå högre betyg, vilket jag tycker är motiverande. Man hjälpt åt som elev och lärare för att nå nya mål och lärarna är väldigt måna om att vi kommer dit. Vi är en ganska lugn klass där alla får utrymme att synas och höras, lokalerna är väldigt bra och jag tycker vi har god mat varje dag.

Vad vill du göra efter studenten?
Jag vill jobba som snickare och börja tjäna pengar. Men alternativet för att plugga vidare finns såklart också om man vill det.

Tror du att du kommer plugga vidare?
Jag kommer vilja plugga vidare, det har jag redan bestämt mig för. Jag skulle vilja studera till arkitekt eller ingenjör och jag hoppas kunna göra det direkt efter studenten samtidigt som jag kan jobba vid sidan av.

Vilket är ditt bästa minne från utbildningen?
Det finns många bra minnen, men ett av mina favoritminnen är de tillfällen vi haft idrottslektion vid havet och spelat olika sporter på stranden. Ett annat fint minne är när vi grillade korv med lärarna i marinan. Det var mysigt.

Vad är det bästa med att vara ute på praktik?
När man är ute på praktik har man väldigt roligt, man träffar många härliga personer inom branschen och man får lära sig nya saker. Jag har fått testa på lite olika uppgifter, bland annat har jag gått gjuta husgrunder, regla, gipsa, isolera, kakla, klinka — allt man kan tänka sig inom husbyggnad helt enkelt. Det är väldigt lärorikt och spännande!

Varför tycker du att man ska söka till Bygg- och anläggningsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Ystad?
Därför att utbildningen innefattar så pass mycket praktiskt lärande, det är väldigt bra lärare och vi får god mat varje dag. Vi spenderar inte mycket tid sittandes vid skolbänken, utan vi får lära oss det viktiga inom branschen genom praktiskt utförande.

Läs mer om Husbyggnad på Praktiska Gymnasiet Ystad här