CLARA STRIDH-Samhällsvetenskapsprogrammet

HUR KOMMER DET SIG ATT DU VALDE PROCIVITAS?
Efter att ha besökt skolan på Öppet hus kändes det rätt. Skolan hade en atmosfär jag fastnade för och jag fick en känsla av att jag inte skulle vara en i mängden i och med att det är en mindre skola. Jag visste redan i 9:an att jag skulle åka iväg på utbytesår i USA mellan åk 1 och 2 och det visade sig att ProCivitas var den enda skolan jag besökte som kunde garantera en plats till mig när jag kom tillbaka, vilket var avgörande för mig.

VARFÖR SKA MAN VÄLJA PROCIVITAS?
På ProCivitas kan du räkna med att dina studier tas på allvar och du kommer vara omgiven av personer med samma ambition som en själv. Givetvis måste ju lunchen på skolan nämnas, vår kökspersonal är som ingen annan!

VARFÖR SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET?
Jag är intresserad av att förstår hur historia, samhällsrörelser och politik hänger ihop. Vi har har gjort flera fördjupningsarbeten inom internationella relationer, exempelvis konflikter i världen som jag tyckt var mycket intressant. Vi hade också FN-rollspel i tvåan, vilket var kul och lärorikt. Samhällsprogrammet har även passat mig då jag gillar språk och kommunikation, och programmet ger många tillfällen att träna på presentationer och lära sig mer om litteratur och retorik.

HUR ÄR LÄRARNA PÅ SKOLAN?
Lärarna är riktigt bra, det känns som att de bryr sig om hur vi elever lyckas och finns alltid där för att svara på frågor eller stötta när det behövs. Lärarna har som regel att svara på mail inom 24h, vilket jag tycker är väldigt bra.
Relationen man kan få till sina lärare på skolan är värdefull.