På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Behåll lugnet efter sommarlovet

När vardan börjar "tuffa på" igen, är det viktigt att behålla lugnet.
"Genom att slappna av i kroppen, lugnar man nerverna" - säger experter på området stresshantering.

Som tur är finns det enkla konkreta tips. Några av dem ser du nedan:

  • Ta korta pauser
  • Slappna av i kroppen (andas in - spänn musklerna och sedan andas ut - slappna av i hela kroppen)
  • Ha fokus på utandning (så signalerar man till sin hjärna att koppla av) - andas ut med en suck och var mer uppmärksam på utandning i minst 3 minuter. Tänk på att man kan inte slappna av för mycket (man kan, alltså, slappna av ännu lite till och lite till...).
  • Gå tillbaka till utandningen - så fort du börjar känna dig stressad.

Vi hoppas att dessa enkla tips blir till hjälp för dig när du går tillbaka till skolan efter sommarlovet!

GymnasieGuiden önskar dig lycka till med dina studier och glöm inte att slappna av och gå tillbaka till utandningen! :-)