APL lockade Cecilia till Yrkesgymnasiet

Cecilia Berggren var inte taggad på att sitta i skolbänken i tre år till efter grundskolan. Därför valde hon Yrkesgymnasiet, där hon får vara på ett företag mer än halva gymnasietiden.

Cecilia går sista året på Bygg- och anläggningsprogrammet och har fullt fokus på att ta studenten och kirra en anställning som husbyggare. Dessutom har hon planer på att eventuellt utbilda sig till militärpolis. Men innan det: en jorden runt-resa för att upptäcka världen.

Det var arbetsplatsförlagt lärande som lockade Cecilia till Yrkesgymnasiet, och under hennes år på skolan har hon haft APL såväl på en stor som en mindre byggfirma – något som gett henne viktiga erfarenheter inför arbetslivet.

– APL har varit utmärkt. Jag har haft bra kollegor, vi har haft roligt och kunnat skämta med varandra, säger Cecilia.

Vem passar på Bygg- och anläggningsprogrammet?

– Alla som vill. Så länge du vill och försöker så går det.