Annie berättar om hur det att plugga Pedagogiskt och socialt arbete

Annie går första året på Barn- och fritidsprogrammet med inriktning Pedagogiskt och socialt arbete på Praktiska Gymnasiet Kungsbacka. Hon tycker det är kul att jobba med barn och därför passar det henne perfekt att göra sin praktik på en skola. Efter studenten drömmer hon om att få arbeta som elevassistent.

Varför valde du att läsa barn och fritidsprogrammet?

Jag har varit gymnastiktränare sedan jag var 13 år, för både yngre barn och ungdomar i min egen ålder.  Det var där jag märkte att jag fungerar väldigt bra med barn och har lätt att kommunicera med dem. När jag var ledare kände jag att barn tycker om mig.

Vad får du lära dig på inriktningen Pedagogiskt och socialt arbete?

Vi lär oss mycket om kommunikation, hur barn samspelar tillsammans med andra barn och vuxna. Sen får vi också lära oss om barns utveckling inom samhället. De yrkeskurserna som handlar om Barn och fritid som vi läser i år handlar om kommunikation, Pedagogiskt ledarskap, Naturguidning och Människors miljöer.

Hur trivs du på Praktiska Gymnasiet Kungsbacka?

Jag trivs väldigt bra i klassen. Vi är inte så många i vår klass, vi är 6 st. Men när vi läser de gymnasiegemensamma ämnena så är vi 11 st. Lokalerna på skolan är små, men det är bra när vi inte är så många. Vi är inte jättemånga elever här och då känner man inte att skolan är för stor och att det blir tomt. Lärarna är jättesnälla! De hjälper mig väldigt mycket och är bra på att säga vad man ska göra. De är väldigt trevliga här, man kan skämta med dem och det är bra.

Vad får du göra på din praktikplats (APL)?

Denna terminen har jag varit på Hedeskolan. Under de första veckorna fick jag mest observera barngruppen och lära känna dem. Senare har jag fått hålla i egna lektioner. Jag höll i en lektion för några veckor sedan och då hade jag gjort en presentation om naturen. Den lektionen var inom kursen Naturguidning och då lärde jag barnen om vad fridlyst betyder och vilka blommor som är fridlysta. Sedan mycket om var, hur och när man får elda i skogen och vilka djur som finns i våra skogar. Sedan fick barnen göra en tipspromenad med frågor anknutna till presentationen.

Vad är det bästa med att vara ute på praktik?

Att känna sig omtyckt av barnen. Man känner sig viktig och behövd. Att de alltid vill vara med en gör att man känner sig älskad på något sätt.

Vilket är ditt drömjobb?

Mitt drömjobb är att jobba som elevassistent – det är det jag siktar mot. Jag vill sitta med en elev och hjälpa den med skolan. För att bli det måste jag läsa vidare på högskolan, så jag har valt till högskoleförberedande ämnen. Efter studenten är jag färdigutbildad barnskötare. Jag tror att jag kommer få ett jobb som fritidspedagog på min praktikplats när jag tar studenten. Sedan får jag se vart jag hamnar någonstans.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det måste vara själva APL:en. Att vi fick komma ut så tidigt. Det är inte jättemånga som får komma ut på praktik så tidigt som vi får göra. Vi kom ut redan första året bara några veckor in på terminen. Här på Praktiska Gymnasiet har vi praktiken utspritt över hela året, det tycker jag är mycket bra.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Kungsbacka?

För att det inte bara är jobba i skolan, vi gör andra saker också. Vi har friluftsdagar och andra dagar där vi gör mycket kul ihop med andra klasser, t.ex. så brukar vi gå och bowla. Sen har vi ju mycket APL, så vi är ute mycket. Vi är i skolan 3 dagar och sen ute på praktik 2 dagar i veckan. Det är väldigt skönt.