Anmäl dig till högskoleprovet som skrivs 4 april 2020

Högskoleprovet kan man i Sverige skriva två gånger om året. Under hösten 2019 äger HP rum söndagen den 20 oktober och på våren 2020 - lördagen den 4 april. Här kan man se på vilka platser man kan skriva högskoleprovet.

Det är frivilligt att göra högskoleprovet (HP), men det finns fördelar även om man inte söker till en högskoleutbildning, kan man ändå ha nytta av att ha gjort HP (man kan uppge resultatet i sin CV, när man sker jobb) och om man ej söker till högskola/universitet samma år, kan man använda sig av HP-resultatet i framtiden (resultatet är giltigt i fem år).

Här anmäler du dig till högskoleprovet. OBS! Kort anmälningsperiod: från och med 15 januari och till och med 3 februari 2020. Det går inte att anmäla sig efter det att anmälningsperioden har slutat; i så fall får man anmäla sig till nästa gång provet äger rum, på hösten 2020 (närmare bestämt söndagen den 18 oktober; anmälningsperiod till det HP-tillfälle blir 14 aug - 1 sept 2020).

Praktiska tips
1. Se till att du har en giltig legitimation med dig till Högskoleprovet; om du inte kan uppvisa en giltig legitimation, får du göra provet i alla fall, men du får inte något resultat (skulle olyckan vara framme & du har glömt "leg" hemma eller tappat den på vägen till provet, råder vi att göra provet i alla fall  - för träningens skull; avgift som sedan januari 2015 är höjd till 450 kr får du i vilket fall inte tillbaka).

2. Kom i tid (provåk innan, så att du vet hur lång tid det tar och tänk även på att en tidtabell för kollektivtrafik på helgerna är oftast annorlunda mot vardagar) - högskoleprovet görs på helgerna (på våren - på en lördag; och på hösten - på en söndag; detta började gälla från hösten 2018).

3. Bra att ta med sig: en lång genomskinlig linjal, suddgummi och penna; tilltugg och dricka.

4. Undersök om det finns ett ställe i närheten av provlokalen där du kan äta lunch (tänk på att lunchrestautanger som håller öppet på vardagar, kanske inte är öppna på dagtid under en helgdag). Om det finns ett matställe i närheten av provlokalen, kan det finnas många hungriga där just då och du kanske inte hinner köpa mat och äta den innan rasten är slut. En bra idé kan därför vara att ta lunchlådan med sig!

Gymnasieguiden.se önskar alla som kommer att skriva högskoleprovet LYCKA TILL!

Hänvisningar:
framtid.se/bloggar/hogskoleprovet