Andrea berättar hur det är att plugga Försäljning och service

Andrea går andra året på Försäljning och serviceprogrammet på Praktiska Gymnasiet Karlstad. När hon började tvåan startade hon ett UF-företag med klasskompisen Olivia där dom tillverkar smycken och accessoarer i återvunnet material – ett projekt som lärt henne en hel del om ekonomi, försäljning och marknadsföring.

Varför valde du Försäljning och service?
Jag valde Försäljning och service för att min mamma och syrra har gått det och jag har alltid tyckt det verkade kul. Jag vill jobba med service och människor, därför kändes det helt självklart att det var det jag skulle gå. Jag är verkligen jättenöjd med mitt val!

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Karlstad?
Eftersom det är mindre klasser får man väldigt mycket hjälp och lärarna ser en verkligen, jag är lite blyg och då är det tacksamt och skönt att vi inte är så många, det gör att jag vågar ta mer plats. Det är mycket bra arbetsro i våran klass, alla är schyssta och man kan prata och umgås med alla. Vi har fått bra och fina lokaler sedan det renoverades här på skolan. Lärarna är verkligen jättebra här, dom brinner för sitt yrke och hjälper alltid till med allt man behöver. Dom finns alltid där för en.

Hur är det att vara på praktik (APL)?
Det är roligt att vara ute i en riktig arbetsmiljö! Just nu praktiserar jag på ett hotell i Kristinehamn. Jag får bland annat stå i receptionen, lära upp andra nyanställda, fixa frukosten och hjälpa till i städ. I ettan praktiserade jag på butiken Normal där jag fick hjälpa till att packa upp varor på lagret och stå i kassan. Jag fick testa på allt möjligt som man gör som en vanlig anställd. Det är kul att ha varit på två olika ställen så man kan jämföra vad man trivs bäst med.

Vad vill du göra efter studenten?
Först vill jag ta ett uppehåll och bara jobba, efter nått år vill jag plugga vidare. Vad jag ska läsa vet jag inte exakt, men det hade varit roligt med något inom turism/guide. Det känns väldigt tryggt att jag alltid har utbildningen härifrån att falla tillbaka där jag alltid kommer kunna skaffa mig ett jobb.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?
Det bästa har varit att lära känna nya kompisar, ett av mina roligaste minnen var när vi blev uppdelade i grupper och gjorde en utställning av en butik. Det var väldigt kul! En annan rolig del av utbildningen är att vi får driva egna UF-företag. Jag och min klasskompis Olivia säljer olika accessoarer och smycken i återvunnet material. Vi startade nu i tvåan och vi har lärt oss massor om ekonomi, försäljning och marknadsföring! Det var lite svårt i början när man skulle lära sig allt men jag och Olivia jobbar bra ihop

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Karlstad?
Det är en mindre skola så man får mycket hjälp och man lär känna alla, det trivs jag väldigt bra med. Man får göra mycket praktik när man går här som ger bra erfarenheter, jobbmöjligheter och ett kontaktnät inom branschen. Tycker man det låter intressant med försäljning och service tycker jag absolut man ska söka den här linjen. Är man intresserad av att starta eget företag får man möjlighet att testa på det här på skolan. Vi gör väldigt mycket roligt här, både på praktiken och inne i skolan. Vi åker iväg på en del studiebesök, bland annat på museum, Löfbergs och i trean ska vi till Rituals. Det gör att man får se hur det fungerar på riktigt.

Här kan du läsa mer om Försäljning och service på Praktiska Gymnasiet Karlstad