Alexander om hur det är att gå musik på gymnasiet

Är du nyfiken på ES: Musik? I den här intervjun berättar Alexander om vad han får göra på programmet och om sina framtidsdrömmar.

Hej Alexander! Du går musik på NTI, vad gör man där?
Vi skapar musik på lektionerna. Till exempel kan vi få en melodi som vi ska göra en låt på. Jag tycker att det roligaste är att få vara kreativ och skapa mina egna ljud helt från scratch. Man kan till exempel ta en ljudvåg, och göra om den så att den kan användas som till exempel trummor i sin låt. Du kan också välja att ladda ner ljud från programmet som du får jobba i, eller från internet. När du har alla dina ljud sätter du ihop det till en låt, precis som du vill att det ska låta.

Det låter kreativt! Var det därför du valde musik?
Absolut. Det var också viktigt för mig att kunna plugga musik samtidigt som jag läser vanliga kurser, vilket gjorde att NTI passade bra för mig. Innan gymnasiet jobbade jag lite med musik, vilket såklart ledde mig hit, men du behöver inte någon erfarenhet för att gå här. Det gör ingenting om du är nybörjare eller proffs, visa att du är intresserad och motiverad att förbättra dig så kommer det gå bra! Om du vill lära dig hur du skapar digital musik ska du gå på NTI Gymnasiet.

Finns det fler orsaker att välja just NTI?
NTI är familjärt. Jag gillar att få vara på en skola där elever kan känna sig sedda och ha nästan som en kompisrelation med lärarna. Det är liksom trevligt och tryggt att gå på lektionerna. Lärarna är jättebra på att ge feedback och konstruktiv kritik för att du ska utvecklas. Du kanske är rädd eller obekväm inför en ny grej, men när du klarat av det känner du att du lärt dig något nytt och blivit bra på det. Det är en skön känsla att känna att man kommer kunna använda alla nya kunskaper inför framtiden!

Vad gör du helst framtiden då?
Det skulle vara kul att uppträda med min musik. Men jag är lite osäker på det eftersom det är ganska läskigt att stå framför publik. Om jag inte uppträder i framtiden hade jag gärna velat skapa filmmusik. Det är ganska svårt men jättekul! Då måste du jobba mycket med att få fram rätt känslor för scenerna i filmen. Ibland skapar jag filmmusik på min fritid, då lägger jag till egen musik på en film på nätet där musiken klippts bort.

Har du något tips till de som ska börja gymnasiet?
Var inte rädd för nya grejer! Gymnasiet är inte så farligt som man kan tro. Man kan vara lite nervös över hur folk kommer vara men de är oftast jättesnälla. Och du kommer lära känna massor av nya vänner och lärare. Du ska också passa på att testa och experimentera på gymnasiet, för det är då du har råd att göra snedsteg och misstag för att lära dig av det.

Bra tips! Hur ska man tänka när man väljer program då?
Försök att ha en blandning av det du tycker är roligt och det som är viktigt för dig och din framtid. Det är viktigt att välja det du tycker är intressant, för att du ska orka plugga hela gymnasiet. Men du ska inte välja det som dina kompisar väljer bara för att det känns tryggt eller för att du är rädd för att bli ensam. Det kommer gå bra, du kommer få nya kompisar.