Vackstanäsgymnasiet

Internat på landet – nära till stan
Vackstanäs har funnits sedan år 1915. Skolan ligger vid sjön Vällingen och du kommer hit med buss från Södertälje eller Nykvarns centrum på 15 minuter. För dig som bor långt bort har vi ett internat med 70 platser där utbildad personal håller i en mängd aktiviteter och studiestöd för alla skolans elever varje kväll. Här finns en idrottshall, gym, dansstudio och en egen strand med båtar och kajaker.

Idrottsprogrammet – Barn- och fritidsprogrammet
Här har du möjlighet att bli behörig till högskolan samtidigt som du studerar idrott under din skoltid. Du blir Personlig tränare men flera elever ser även utbildningen hos oss som en bra grund för att senare studera vidare till polis, brandman, fysioterapeut eller idrottslärare.

Här är programmet för dig som vill ha mycket idrott på schemat och samtidigt få en bra grund för vidare studier.

Ishockey, Innebandy eller basket
Vi har också nationellt godkänd idrottsutbildning NIU i ishockey, innebandy och basket samt LIU i simning, volleyboll och ishockey (damer).
Se film här >>

Kock eller bagare/konditor – Restaurang- och livsmedelsprogrammet
En lärlingsutbildning där vi bara anlitar de bästa arbetsplatserna.

På Vackstanäsgymnasiet i Södertälje kan du läsa till Kock eller bagare/konditor! Här får du en praktisk lärlingsutbildning där du tillbringar mer än hälften av din studietid på olika restauranger/bagerier. Restaurangutbildningen på Vackstanäs har startat efter förfrågan från restaurangbranschen och du som elev får vara på noga utvalda arbetsplatser där du arbetar nära din handledare.

Som kockelev på Vackstanäsgymnasiet blir du garanterad att få jobb direkt efter utbildningen – så länge du själv är beredd att jobba hårt och effektivt. Under din utbildning gör du APL (Arbetsplatsförlagt lärande) under mer än halva din gymnasietid, elever har tidigare varit på framstående krogar som Restaurang Hantverket, Operakällaren och Oaxen, som är en Guide Michelin-krog. Din APL-tid är en bra väg till jobb.

Gymnasial Trädgårdsmästare – Odling och trädgård – Naturbruksprogrammet

På Vackstanäsgymnasiet erbjuds Naturbruksprogrammet med inriktning Trädgård. Utbildningen passar dig som är intresserad av växter, odling och anläggning av trädgårdar. Du lär dig att odla både i växthus och på friland. Du får även kunskap om att designa, anlägga och sköta trädgårdar, bygga trappor och staket, lägga sten, att skörda grönsaker och att köra och använda de maskiner som används inom trädgårdsnäringen.

Möjligheter efter utbildningen
Efter att du har läst utbildningen till gymnasial trädgårdsmästare kan du söka jobb som trädgårdsanläggare, arbeta med skötsel och underhåll av parker och andra utemiljöer, arbeta med växtproduktion i växthus eller utomhus eller jobba med försäljning och rådgivning i garden centers. I utbildningen ingår motorsågskörkort.

Genom att göra medvetna individuella val under din gymnasieutbildning får du grundläggande högskolebehörighet. Vill du fortsätta studera efter gymnasiet kan du till exempel vidareutbilda dig till trädgårdsmästare på universitetet eller arborist på yrkeshögskolan. Genom att komplettera med flera gymnasiekurser kan du bli Landskapsingenjör, Trädgårdsingenjör, Hortonom eller Landskapsarkitekt.

Textil Design – Estetiska programmet

Vackstanäsgymnasiet har valt att erbjuda profilen Textil design inom det Estetiska programmets inriktning Bild och formgivning. Utbildningen är högskoleförberedande, vilket gör att du kan studera vidare på högskolan efter din gymnasietid.

Estetiska programmet på Vackstanäsgymnasiet ger dig en god estetisk grund med ett fokus på textil, design, bild och formgivning. Du får kunskaper både ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv, och du får därför goda förutsättningar för att studera vidare efter gymnasiet oavsett om du ska söka in till en utbildning med arbetsprover eller betyg.

Naturguide

På Naturbruksprogrammet med inriktning trädgård erbjuder vi dig som är intresserad av natur, friluftsliv och äventyr, profilen Naturguide. Det innebär att du läser stora delar av det en elev på trädgårdsprogrammet läser, men du får också Naturguidningskurserna. Naturguidningskurserna läser du som utökat program och det ligger två extra veckor mellan åk 1 och 2 och likadant mellan åk 2 och 3. Under dessa veckor får du fördjupa kunskaperna i klättring, mountainbike, vandring, skidåkning, paddling mm. Allt för att lära dig leda, organisera och inspirera andra.

Licenser och kort som du får möjlighet att ta är bl.a. skidlärare steg 1, rött och grönt kort klättring, motorsågskort och fyrhjulingskort.  Allt för att du skall kunna gå ut och arbeta inom naturturistnäringen när du går ut skolan.

Anpassad gymnasieskola
På Vackstanäsgymnasiet finns också anpassad gymnasieskola med två inriktningar: Fastighet, anläggning & byggnation och Hotell, restaurang & bageri.
Se film här >>

Kontakta Vackstanäsgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Vackstanäsgymnasiet. Vackstanäsgymnasiet hör av sig inom kort!

• niu
  • ES