Mimers gymnasium

Ett vanligt gymnasium för dig med Asperger och ADHD
En personlig relation och en trygg lärandemiljö; man blir sedd, förstådd, respekterad och uppskattad för den man är. Då kan man växa och utvecklas!

Mimers gymnasium är en skola anpassad för dig som har en diagnos inom autismspektrum (AST). Studiemiljö och pedagogik är utformad för att ge tydlighet, avlastning och struktur. Lokalerna är lugna, och hemtrevliga och sänker din stressnivå. Du arbetar nära lärare och speciallärare och får den uppbackning du behöver för att utvecklas både om du arbetar snabbt eller behöver längre tid. I en liten skola lär du känna alla elever, lärare och andra som arbetar i skolan och behöver inte möta främmande personer under din skoldag. Du kan alltid känna dig trygg.

Skolan har behöriga lärare med hög ämneskunskap och kompetens inom AST. På Mimers gymnasium finns ett tydligt ledarskap med stor öppenhet, lyhördhet och möjlighet att påverka. Vi vill ha ett nära samarbete med din familj för att vi tillsammans ska kunna öka din framgång i skolan. Självkännedom och social träning är viktiga inslag i skolans profil.

Dina framsteg är vår belöning.

Eleverna om Mimers gymnasium:
– När jag kom till Mimers blev jag chockad, jag trodde det var för bra för att vara sant!

– Individuell anpassning är luften vi andas.

– Att få sitta för mig själv och jobba i min egen takt är en lyx som jag nästan aldrig tidigare upplevt.

– Jag tror att alla skulle må bra av att gå i en skola som Mimers – en skola som är anpassad för elever med Aspergers är bra för alla.

– Jag har höjt mina betyg, får det stöd jag behöver och går i en skola utan mobbing.

– Mimers blev min största trygghet.

– Här får man vara som man är.

Kontakta Mimers gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Mimers gymnasium. Mimers gymnasium hör av sig inom kort!

• IMV