Programinriktat val

Programinriktat val har som sitt syfte att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett specifikt nationellt program.
Tanken är att eleverna ska snarast möjligt kunna antas till det nationella programmet. De nationella program som programinriktat val är riktad mot kan vara både yrkesprogram och högskoleförberedande program.

Hemkommunen är ansvarig för att de elever som är behöriga till Programinriktat val erbjuds en utbildningsplats på det programmet.

Behörighet till Programinriktat val
En elev är behörig till Programinriktat val om denne har godkända betyg från vårterminen i årskurs 9 i följande ämneskombinationer:

1. svenska (eller SAS, svenska som andraspråk), engelska och matematik samt tre andra valfria ämnen eller

2. svenska (eller SAS, svenska som andraspråk), matematik och fyra andra valfria ämnen eller

3. svenska (eller SAS, svenska som andraspråk), engelska och fyra andra valfria ämnen.

Varianter av Programinriktat val
Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp elever.

Programinriktat val för en enskild elev
Om den utformas för en enskild elev behöver den inte planeras på förhand. Riksrekryteringen är i detta fallet ej möjligt att få beviljad.

Programinriktat val för en grupp elever
Om Programinriktat val anordnas för en grupp elever, bör den utbildningen utformas i förväg och vara sökbar.

Riksrekrytering får beslutas av Skolverket, enbart om Programinriktat val utformas för en grupp elever.

Skolor med Programinriktat val