Ingelstadgymnasiet

Är du intresserad av djur, natur, maskiner eller lantbruk?

Ingelstadgymnasiet ligger cirka 2 mil söder om Växjö och är ett naturbruksgymnasium med riksintag. Vi erbjuder två gymnasieprogram dels naturbruksprogrammet med inriktningarna djurvård, djursjukvård, ridsport, hund, lantbruk med djur eller lantbruk med entreprenad samt Bygg-och anläggningsprogrammet.

För att du ska vara väl förberedd för arbetslivet när du tar studenten satsar vi mycket på din APL (arbetsplatsförlagt lärande). Våra praktikvärdar är erfarna och engagerade i dig som elev.

På skolan finns många möjligheter att lära och prova på i verklig miljö. Vi har välutbildade hästar, ett stort ridhus, djurhus med exotiska djur, djurpark med bl.a. zebror och vallabys, hundanläggning med fina träningsmöjligheter, egen veterinärklinik för smådjur och hästar, egen zoobutik samt körgård för entreprenadmaskiner.

Du kan välja att bo på skolans internat eller pendla.

Utbildning hos oss ger dig det du behöver vare sig du vill börja jobba direkt eller studera vidare.

Alla elever erbjuds att läsa in grundläggande högskolebehörighet (svenska 2–3 och engelska 6). Är du mycket studiemotiverad kan du inom djursjukvård, lantbruk och ridsport även läsa in en naturvetenskaplig behörighet. Du läser då 450 p extra i din studieplan.

Vilken inriktning du än väljer är vårt mål att ge dig tre lärorika och roliga gymnasieår, där du blir väl förberedd för arbetsliv eller vidare studier och dessutom har fått vänner för livet.

Kontakta Ingelstadgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Ingelstadgymnasiet. Ingelstadgymnasiet hör av sig inom kort!

• BA
  • NB