Teater
Estetiska programmet

Är du nyfiken på teater? Vill du använda din kreativitet i ett skapande arbete? Då kan inriktningen teater på Estetiska programmet vara något för dig.

Du som söker till teaterinriktningen kommer att bli kallad till att genomföra ett antagningsprov. Kontakta den gymnasieskola du tänker söka för mer information.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om det kroppsliga uttrycket inom skådespelarkonsten. Du får utveckla din förmåga att uttrycka dig med teaterns språk och att planera, leda och genomföra en idé. Du kommer att lära dig hur processen från idé till färdig produktion ser ut inom teater.

Nya uttryck
Här utvecklar du din förmåga att arbeta i projekt, stå inför en publik samt uttrycka dig. Du fördjupar dig i scenframställning, röst, scenografi, fysisk teater och regi. Du blir hemmastadd i teaterns grundelement som samarbete, rollgestaltning, koncentration, avspänning, scenisk närvaro och lyhördhet.

Du får ta del av nya uttryck och trender som finns i dagens teater t.ex genom att se och analysera dans- och teaterföreställningar.

Efter gymnasiet har du högskolebehörighet för såväl konstnärliga som många andra utbildningar.

Yrken som kanske kan intressera dig som går inriktningen teater kan vara skådespelare, teaterregissör, filmregissör, mimare, musikalartist, dramatiker, dramapedagog, producent. Men också yrken som journalist, lärare, psykolog, socionom eller jurist.

Några kurser på inriktningen Teater

• Scenisk gestaltning 1
  • Scenisk gestaltning 2
  • Scenisk gestaltning 3
  • Teaterteori

Fullständig programplan för ES kan du se här >>

Skolor med inriktning Teater inom Estetiska programmet

• Kulturama Gymnasium

På Kulturama Gymnasium kan du gå Estetiska programmet, Samhäll och Naturvetenskapsprogrammet.

• Fryshuset Gymnasium

Väx med oss på Fryshusets Gymnasium! Kombinera utbildning med det du älskar!

• IMS
    • IMY
    • AGN
  • Stockholms Estetiska Gymnasium

Stockholms Estetiska Gymnasium erbjuder en bred utbildning med fördjupning

• Bruksgymnasiet

På Bruksgymnasiet får du en trygg och trivsam studiemiljö i fräscha lokaler

• RL
    • FT
    • VO
    • IMS
    • IMY
  • Törnströmska gymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• BA
    • FT
    • VF
    • SX