Kulturama Gymnasium

På Kulturama får man vara sig själv.
Det här är något som vi ofta får höra när våra elever beskriver skolan, och det är vi stolta över. Att trivas under sin gymnasietid handlar både om att välja rätt program och att känna att man har hittat rätt miljö. Detta är även viktiga förutsättningar för att kunna nå så långt som möjligt i sitt lärande.

Gymnasieåren är en unik tid i livet där du som elev går från att vara ungdom till vuxen. Att få utveckla sina intressen kan vara avgörande oavsett vad man väljer att göra senare. Varje läsår har vi dessutom flera elever som flyttar till Stockholm för att gå hos oss. Det tar vi som ett högt betyg.

På skolan arbetar vi hårt för att våra elever ska få tre lärorika och givande år. Efter att ha gått Estetiska programmet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet hos oss ska du känna dig väl förberedd att möta framtiden oavsett vad den innehåller.

NYHET!
From hösten 2024 erbjuder vi Samhällsvetenskapsprogrammet (sam sam) med tre valbara särskilda varianter: Animation, Design och Storytelling. Parallellt med samhällsprogrammets kurser har du varje vecka lektioner i ditt valda estetiska uttryck.

Du som väljer särskild variant Animation Kommer att utveckla dina färdigheter i berättande och gestaltning. Du utvecklar kunskaper om planering, genomförande och publicering av animationer med hjälp av digitala och traditionella tekniker.

På särskild variant Design utvecklas du inom olika fält av design som exempelvis karaktärsdesign, grafisk formgivning, modedesign och industridesign. I kurserna får du också kunskaper om designhistoria och vad som kännetecknar design från olika tider.

På särskild variant Storytelling står din personliga utveckling i fokus och du kommer arbeta med flera kurser inom teater såsom Dramatik & dramaturgi, Röst och Scenisk gestaltning.

Kulturamahuset i Hammarby Sjöstad innehåller en mix av lokaler för alla våra konstnärliga och estetiska inriktningar, utbildningar och profiler – musikstudios, bild- och skulptursalar, danssalar, scener, foto- och filmstudios m.m. Våra elever arbetar under hela sin studieresa kontinuerligt med estetiska kurser och genomför produktioner – allt från föreställningar och konserter till vernissage och filmvisningar.

Hos oss kan du läsa:

• Samhällsvetenskapsprogrammet - Nytt program som startar ht-24
    Inriktning Samhälle, med tre särskilda varianter
    - Animation
    - Design
    - Storytelling

• Högskoleförberedande Estetiska programmet med profilerna:
    - Artist & Musiker
    - Dans
    - Film
    - Fotografi
    - Konst & Design
    - Musikal
    - Musikproduktion
    - Singer / songwriter
    - Teater
    - Skrivande

• Naturvetenskapsprogrammet, inriktning samhälle, med de tre särskilda varianterna:
    - Bild
    - Dans
    - Musik

Alla våra program är högskoleförberedande så även om du inte skulle fortsätta på den estetiska banan efter gymnasiet har du alla möjligheter att söka vidare till högskola eller universitet.

Varmt välkommen att söka till Kulturama, om du precis som vi, har ett starkt intresse för estetiska uttryck och kreativitet!

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Kulturama Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Kulturama Gymnasium. Kulturama Gymnasium hör av sig inom kort!

• NA
  • ES