Hjälp

Hej!
Kul att du vill använda GymnasieGuiden.se som hjälp inför gymnasievalet!

"MIN GYMNASIEGUIDE" är en möjlighet för Dig att hålla ordning på intressanta skolor, program, öppet hus och allt annat man måste ha koll på inför valet.

En kort genomgång av funktionerna.

MIN GYMNASIEGUIDE
Här samlas alla dina val av favoritskolor, program, öppet hus, testresultat osv. Ibland får du också ett meddelande av oss eller en skola som du favoritmarkerat.

SKOLOR
Här anger du din hemort (där du är skriven) så visas skolorna inom ditt antagningsområde, alltså det område där du är första-handssökande till de kommunala skolorna. När det gäller friskolor så är du sökande på samma villkor oavsett var du bor. Favoritmarkera skolor som känns intressanta så sparas de under "Favoriter". Om du vill söka på annat sätt väljer du "SÖK Gymnasieskolor" i toppmenyn.

UTBILDNINGAR
Här kan du välja vilka program och inriktningar du vill lägga till din "önskelista" och rangordna utbildningarna genom "dra och släpp" (fungerar tyvärr ej på mobilen). Välj utbildningar genom att klicka på den vita pilen och sedan klicka in programmet du vill ha till önskelistan.

MEDDELANDEN
Här kommer det meddelanden från dina favoritskolor och dessutom påminner vi ibland om mässor, viktiga datum etc.

FRÅGASYV
Välj FrågaSYV om du kör fast i dina funderingar eller har frågor inför valet - vår vägledare har svar på det mesta!

TIPS!
Om du behöver lite hjälp att komma igång med valarbetet så kan "Testet" vara en bra början.
Gå på skolornas öppet hus, det är ett väldigt bra sätt att få en magkänsla för skolan, lärarna och de nya kompisarna.

Lycka till önskar vi på GymnasieGuiden!
PS. Hör gärna av dig om tips hur vi kan förbättra "Min GymnasieGuide" så att det funkar ännu bättre :-)