Stockholms Transport och Fordonstekniska Gymnasium (STFG)

Rivstarta din karriär på STFG!

På STFG utbildar vi framtidens problemlösare. I vårt samhälle med allt fler el- och hybridfordon efterfrågas annan kompetens. På STFG erbjuder vi dig en utbildning framtagen i nära samarbete med branschen.

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, erbjuder vi tre inriktningar, två introduktionsprogram samt Anpassad gymnasieutbildning inriktning Fordonsvård och godshantering.

STFG har ett väl utvecklat praktik-, utbildnings- och utrustningssamarbete med många företag och branschorganisationer.

Exempel på samarbetspartners:

• Din Bil Sverige AB
  • Hedin Bil
  • Lagerstedts bil
  • Scania
  • Volvo Trucks
  • Motorbranschens yrkesnämnd
  • Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd

Skolan har byggts ut med verkstäder och en stor körgård för att kunna möta framtidens efterfrågan på yrkesförare och mekaniker inom el- och hybridbilar. Bara inom Scania tror man sig behöva uppemot 5000 nya mekaniker i Sverige de närmaste tre åren.

Efter examen har du mycket goda möjligheter att få jobb.

Satsningen på STFG, som har program för personbils- och lastbilsmekaniker och yrkesförare på lastbil, öppnar upp för fler att gå utbildningar som redan i dag ger både högskolebehörighet och yrkesexamen för gymnasieeleverna.

– En del av våra elever väljer givetvis att plugga vidare, men mer än 90% har arbete dagen efter studenten. Våra kunniga och motiverade lärare ger dig en fordonsteknisk, certifierad utbildning i världsklass!

Välkommen till oss!