"Jag gillar den kreativa miljön med färger och rum för kreativa tankar"

Zelié går tredje året på Designgymnasiets profil inredningsdesign. Här berättar hon om skolan, inriktningen och sin utveckling!

Varför valde du Designgymnasiet?

– Jag kände att det är en skola som passar mig, framförallt för att jag skulle kunna utvecklas. Jag var lite skoltrött efter nian och ville ha en rolig och kreativ utbildning. Jag gillar att det är högskoleförberedande och kreativt. Jag gillar den kreativa miljön med färger och rum för kreativa tankar och inte så inboxat.

Hur är gemenskapen på skolan?

– Eftersom det är en kreativ miljö har man mycket gemensamt med andra elever. Vi delar intressen. Vi gör många studiebesök och utflykter och då lär man känna nya elever på nya sätt.

Vad är det bästa med skolan?

– Jag tycker att det bästa är lärarna, att de har valt att jobba här för att de är designintresserade i grunden, alltså även lärare i t ex engelska. Jag gillar att skolan prioriterar studiebesök och Design Talks och att trygghet är viktigt. Vi hjälps åt för att alla ska få synas och höras och ha sin egen speciella plats och sätt att vara.

Vem passar utbildningen?

– Framförallt för folk som är intresserade av design så klart. Skolan passar för unga som vill gå vidare, som vill utvecklas! Det passar också bra om man uppskattar detta att vara på en liten skola med stor och tajt gemenskap.

Av det du gjort på skolan, vad är du mest nöjd med?

– Jag är nog faktiskt mest nöjd med min utveckling, jag har verkligen lärt mig att förstå mer kring samhälle, konst och design.