"Gymnasiet är till för att du skall lära dig men också ha kul!"

Maja har precis påbörjat sitt andra år på Estetiska programmet med inriktning Grafisk design. Hon berättar om stämningen på skolan, programmet och framtiden.

Varför valde du att läsa grafisk design?

– Jag valde grafisk design för att jag alltid har varit intresserad av att måla och skapa och grafisk design lät väldigt spännande. Jag blev helt enkelt nyfiken på vad utbildningen handlar om.

Hur är gemenskapen på din skola?

– Jag tycker vi har en bra gemenskap på skolan. Vi har en stark elevkår och jag är de som ser till att alla känner sig trygga på skolan och att skolan håller ihop som en stor kompisgrupp, även fast vi går olika linjer..

Berätta om något extra roligt/intressant ni fått göra på Grafisk Design!

– Under 1:an fick vi ett projekt som innebar att vi skulle åka till en plats i innerstan där vi tog bilder och sen fick vi i uppgift att skapa en staty som skulle passa in på den platsen vi besökte. Vi fick både skapa den i lera men också, klistra in den i Photoshop och skapa den digitalt. Det var väldigt roligt eftersom att vi fick prova på både digitalt men också analogt.

Vad vill du göra efter studenten?

– Jag är lite osäker på vad jag vill göra. Jag skulle gärna  jobba med något grafiskt i framtiden men jag tror att efter studenten, kommer jag nog plugga vidare på högskola eller universitet.

Varför ska man söka in till Designgymnasiet?

– Jag tycker att man ska söka till designgymnasiet om man är intresserad av design och att skapa i olika medier. Min skola är ganska liten vilket kan vara till en stor fördel då man lätt kan lära känna alla. Lärarna är väldigt trevliga och alla känns verkligen som att de bryr sig om att du ska lära dig det de lär ut. Hela skolan är medveten och vill att alla dess elever ska gå ut med bra möjligheter för framtiden som möjligt.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att läsa Grafisk Design på Designgymnasiet?

– Kör! Gymnasiet är till för att du ska lära dig men också ha kul, så att välja ett program du är intresserad av är viktigt. Om du är osäker på ditt val, tycker jag att du kan prova på en dag hos oss och se hur det ser ut.