Amerikanska gymnasium

Att göra ett utbytesår på amerikanska gymnasium, eller som det heter där High school, i USA är en upplevelse som präglar många av oss för livet. De karaktäristiska gula skolbussarna, symbolen för dagliga äventyr och gemenskap, väcker känslor av nostalgi och glädje hos många. Här går vi igenom det du behöver veta inför ditt äventyr.

Plugga i USA

Att gå på ett amerikanskt high school ger en helt fantastisk utbildningsupplevelse! Det är som att öppna en dörr till en värld full av spännande möjligheter och en framtid där allt är möjligt. För oss svenskar som är sugna på att utveckla våra kunskaper, färdigheter och förståelse för andra kulturer är high school i USA ett grymt alternativ till utlandsstudier. Här är några skäl till varför du borde tänka på att följa din utbildningsdröm till Amerika:

1. Coola Kurser: På amerikanska high schools är det inte bara vanlig klassundervisning. Det finns massor av olika kurser och program som du kan välja mellan, så du kan skräddarsy din utbildning precis som du vill ha den.
  2. Internationell Snits: En high school-examen från USA är guld värd världen över! Den öppnar dörrar till massor av college och universitet både i USA och utomlands. Dessutom får du chansen att bygga ett globalt nätverk och bli riktigt grym på engelska!
  3. Kulturellt Äventyr: Att gå på high school i USA är som att kliva rakt in i amerikansk kultur! Samtidigt får du lära dig och uppskatta massor av olika kulturer från hela världen som dina klasskamrater representerar. Genom att vara med i olika klubbar, göra frivilligarbete och gå på kulturella events får du en riktigt bred och häftig upplevelse.
  4. Utveckling Deluxe: Här handlar det inte bara om att plugga, utan också om att utvecklas som person och ledare. Genom att vara med i olika klubbar och sportlag får du chansen att utmana dig själv, bygga självförtroende och lära dig viktiga livsskills som samarbete, kommunikation och problemlösning.
  5. Värdfamilj: Under ditt utbytesår kommer du att bo hos en värdfamilj som du får hjälp med att hitta. Där blir du som en i familjen och får verkligen uppleva det amerikanska familjelivet på riktigt!

Tips och råd

Att ansöka till ett amerikanskt gymnasium kräver noggrann planering och förberedelse. Här är några steg för att komma igång:

1. Utforska dina alternativ: Börja med att forska om olika amerikanska gymnasier och deras program. Ta reda på vilka som erbjuder det du är intresserad av och vilka krav som behöver uppfyllas för att ansöka.
  2. Gör din ansökan: När du har hittat ett gymnasium som passar dina behov och intressen är det dags att göra din ansökan. Se till att läsa igenom ansökningsinstruktionerna noggrant och följ dem noggrant för att öka dina chanser till antagning.
  3. Få studentvisum: Om du blir antagen till ett amerikanskt gymnasium behöver du ansöka om ett studentvisum för att kunna studera i USA. Se till att börja processen i god tid för att undvika förseningar. Det finns flera företag som kan hjälpa dig med ansökan till ditt visum.
  4. Förbered dig mentalt och kulturellt: Att studera utomlands kan vara en stor förändring och det är viktigt att vara mentalt och kulturellt förberedd för den nya miljön. Var öppen för nya upplevelser och möjligheter och var beredd att anpassa dig till det oväntade.

Vanliga frågor

Om man går på gymnasiet i USA räknas det som en svensk gymnasieexamen?

En amerikansk high school examen motsvarar inte alltid en svensk gymnasieexamen, så det kan behövas kompletteringar för att läsa på svenska.

Måste man ha visum när man åker?

Du behöver ansöka om ett J-1 visum för att göra ett utbytesår.

Att ansöka om ett J-1 visum för High School-studier i USA kan vara en spännande process, men det är viktigt att se till att man uppfyller alla krav och följer rätt procedurer för att säkerställa en smidig och framgångsrik utbytesupplevelse:

1. När utbytesprogrammet startar ska man vara minst 15 år och som mest 18 år och 6 månader gammal.
  2. Man ska inte ha gått i skolan i mer än 11 år (dvs 9 årig grundskola plus max två år på gymnasiet, förskola räknas inte).
  3. Man får inte ha studerat i USA tidigare på ett J-1 eller F-1 visum.

Vilken skola ska man välja?

Skolorna i USA har samma princip som här i Sverige, olika skolor har olika program. Så valet beror alltså på vad det är du vill studera. Men här kommer några tips på skolor som är populära:

1. El Camino Real Charter High School, Kalifornien
  2. Las Virgenes Unified School District, Kalifornien