Hersby Gymnasium

HERSBY GYMNASIUM ligger på Lidingö, omgivet av grönområden och villabebyggelse, sex kilometer från Stockholms city. Hersby gymnasium är en gymnasieskola med drygt 1000 elever.

Vi är en skola för dig med höga ambitioner, som vill ha en utbildning med god kvalitet. Vårt mål är att Hersbys studieresultat ska vara bland de bästa i landet.

Vi erbjuder fyra nationella program:

• Ekonomiprogrammet med samtliga ­inriktningar.
  • Naturvetenskapsprogrammet med inriktningen naturvetenskap samt NA: särskild variant musik.
  • Samhälls­vetenskapsprogrammet med inriktningarna samhälle och beteende.
  • Teknikprogrammet med inriktningen teknikvetenskap.

Språk
Hersby gymnasium erbjuder ett mycket stort ­utbud av språk, valbara kurser och program­fördjupningar. De språk som erbjuds är franska, italienska, kinesiska, ryska, spanska och tyska.

Certifierad ambassadörsskola för Europaparlamentet
Sedan 2020 är Hersby en certifierad ambassadörsskola för Europaparlamentet. På det sättet ökar vi kunskapen för Europas parlamentariska demokrati i ett nätverk med skolor från EU:s alla 27 medlemsländer. Vi deltar i EUP (Europeiska Ungdomsparlamentet) som är en årlig debattävling.

Amnestyskola
På Hersby gymnasium lägger vi stor vikt vid de mänskliga rättigheterna och är sedan 2017 en Amnestyskola. Det innebär att vi har en årlig temadag om mänskliga rättigheter, A-Day, då Amnesty kommer och håller föreläsningar. Varje år fokuserar vi på ett tema, som till exempel kan handla om kvinnors rättigheter i världen eller yttrandefrihetens möjligheter och begränsningar. Eleverna har själva startat en ungdomsgrupp på skolan.

Certifierad Erasmus+ -skola
Hersby är sedan 2021 en certifierad Erasmus+-skola, vilket innebär att vi kontinuerligt bedriver utvecklingsprojekt med skolor i andra EU-länder.

Elevinflytande
Hos oss får du möjlighet att utveckla din kreativitet, initiativförmåga och ansvarstagande. Elevernas ­inflytande över undervisningen är viktig. Du har också goda möjligheter att påverka ditt skolarbete genom elevråd och elevkår.

Gemenskap och trygghet
Alla elever ska möta öppenhet och tolerans. Hersby erbjuder en lugn, trygg och trivsam miljö. Gemenskap och sammanhållning är viktiga för oss.

Idrott
Idrottsämnet har en stark ställning på skolan. Vi ger eleverna utökad tid i idrott. Dessutom finns det flera frivilliga valbara idrottskurser. Vi deltar i skolmästerskap i olika sporter.

Musik och Bild
Hersby har musik- och bildundervisning av hög klass som lockar många elever. Det finns valbara musikkurser redan från årskurs 1. Skolans musikliv är outstanding!

Samarbete med näringslivet
Skolan har ett gott samarbete med det lokala näringslivet. På ekonomiprogrammet får du som elev coachning från företag när du själv startar företag (UF). Du har också möjlighet att bli diplomerad företagsekonom och diplomerad marknadsekonom.

Kontakta Hersby Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Hersby Gymnasium. Hersby Gymnasium hör av sig inom kort!

• TE
  • IMA