På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Våga fråga! Studie- och yrkesväg- ledarna är till för dig

Ibland kanske det skulle kännas skönt om någon annan gjorde ditt gymnasieval. Om någon bara kunde säga att om du läser det härprogrammet på den här skolan så kommer allt att bli bra. Om någon annan kunde hitta svaren. Hur svårt det än kan verka är du den enda som kan säga vad som blir bäst för just dig. Men du står inte ensam. Det finns en mängd bra tips och knep om du har svårt att bestämma vad du vill göra.

– Det kan vara skönt att börja fundera i god tid eftersom det är många olika frågor att ta ställning till. Då hinner man vrida och vända på frågan flera gånger innan det är dags att bestämma sig, säger Ulrika Gomer som tillsammans med Malin Jergander jobbar som studie- och yrkesvägledare på Eklidens skola i Nacka.De träffar eleverna löpande under hela högstadietiden för att så ett frö inför valet. Ett sätt att försöka komma fram till vad man vill är att skriva brev till sig själv och fundera kring frågor som: Vad drömde jag om att jobba som när jag var liten? Vad skulle jag vilja utveckla hos mig själv? Vad vill jag inte göra i framtiden?

– Att börja fundera kring sig själv, vad man trivs med och hur man lär sig på bästa sätt ger många svar att arbeta vidare med. Vi brukar be eleverna beskriva sig själva med tre ord. Att säga vad man är bra på är det många tycker är svårast, säger Malin Jergander.I nian är det dags för de enskilda samtalen då var och en får träffa studie- och yrkesvägledaren för att diskutera kring gymnasievalet. Då finns chans att ställa frågor och bolla sina tankar och idéer.Många har då kommit fram till ett par valmöjligheter som det väger mellan.– Vår uppgift är att hjälpa eleven att själv hitta sin väg, säger Malin Jergander.Rent konkret kan vägledningen handla om att göra plus- och minuslistor kring valet och på så sätt stärka eleven att våga gå vidare.

– Ofta vet eleverna vad de vill men de kanske inte riktigt vågar satsa. Genom att de själva får resonera kring och berätta om sitt val känner många att de blir mer säkra på vad de vill, säger Ulrika Gomer.

För den som inte vet i vilken ände den ska börja kan ett bra tips vara att göra någon form av intressetest, liknande det som finns här>>

– Test kan vara bra att använda som inspirations- eller diskussionsunderlag. Samtidigt får man komma ihåg att det är ett verktyg för att komma vidare, det är inte alls säkert att svaret finns där, säger Malin Jergander.