På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Uppdrag: En schystare skola

Johnny lindqvist är van vid att sitta på tåg. Den här veckan har han rest mellan skånska Höör, Göteborg och Karlstad. Han är utbildare på Friends och arbetar för att motverka mobbning mellan elever.

Trots mycket resande och långa perioder borta från katten trivs han med sitt jobb och tänker fortsätta göra allt han kan för att skapa en bättre skola. Arbetstempot är högt – det blir mellan en och tre skolor i veckan, och en hel del knaprande på Fishermans Friends. Han försöker nämligen sluta röka och har märkt att de nästan olidligt starka halstabletterna hjälper.

– Det är väldigt inspirerande att åka runt på skolorna, jag blir alltid vänligt bemött. Vi är aldrig där för att anklaga någon typ att ”nu har det blivit så dåligt på er skola så ni måste anlita Friends”. Det är alltid skolan som kontaktar oss.

De senaste åren har han märkt av en ökad medvetenhet om mobbning hos både elever och personal. Allt fler börjar förstå att man, för att komma åt problemen, måste jobba förebyggande. För sex år sedan blev det dessutom lag på att varje skola är skyldig att utarbeta ett handlingsprogram för hur mobbning ska motarbetas.

När Johnny besöker en skola röstar eleverna i varje klass fram två kompisstödjare, en tjej och en kille, som får vara med på en heldagsutbildning. Där lär de sig att upptäcka situationer som kan utvecklas till mobbning.

– Trots att det slutgiltiga ansvaret alltid ligger på lärarna och rektorn måste eleverna också ta ett ansvar, det är bara de som kan bestämma i vilken skola de vill gå. Det är så fruktansvärt lite man behöver göra för att en person ska känna sig bättre.

En sån som tittade på

När Johnny började på Friends, och fick lära sig mer om grupprocesser, förstod han att han under sin skoltid själv varit delaktig i vad som måste beskrivas som mobbning. Genom att han var passiv, en sådan som bara tittade på och inte sa ifrån.

– Jag började omedvetet tänka mycket på min egen skolgång. Det tror jag alla gör när man börjar prata om mobbning, man känner handsvetten komma liksom. I högstadiet fanns det folk i min närhet som inte fick vara med, som vi skrattade åt, retade och spred rykten om. Jag gjorde inget för att säga ifrån.

Tidigare trodde Johnny att mobbning innebar att någon blev slagen och fick stryk, ofta ”flera mot en”. Att det alltid var förknippat med fysiskt våld. Det är också en vanlig uppfattning bland de elever som han träffar. När han väl fick upp ögonen för att mobbning kan handla om att frysa ut en person eller säga taskiga saker, insåg han hur okamratlig han varit mot en tjej som kom ny till klassen i mellanstadiet.

– Vi killar hade väntat oss värsta drömtjejen och så kom en tjej med jätte konstig dialekt som inte såg ut som vi tänkt oss. Då hittade vi på elaka sånger om henne. Jag vet inte hur hon upplevde det, men så här i efterhand tycker jag att jag var hemsk mot henne. Skulle jag träffa henne idag skulle jag gå fram och säga förlåt.

Skapa en trygg plats

Det kommer ofta fram elever till Johnny som vill prata. Mest elever som blir utfrysta och känner sig ensamma. Mer sällsynt är att de som mobbar tar kontakt. Men för någon vecka sedan kom ett mail till Friends från en tjej som blev vald till kompisstödjare, trots att hon var den värsta mobbaren i klassen.

– Hon kunde inte fatta att hon blev vald till kompis-stödjare, hon var ju själv den som trackade folk. Men när hon fick reda på vad som kan hända med någon som blir mobbad länge, hur farligt det är, fick hon sig en tankeställare. Nu använder hon sin energi till något positivt istället och tar parti för de som hamnat utanför. Det är riktigt häftigt faktiskt.

Johnny slås av hur mycket positiva krafter det finns ute på skolorna, elever och lärare som verkligen vill göra skillnad. Han är evigt trött på mediabilden av skolan som en trist avkrok med trötta lärare, hemska elever och dåliga resurser. Han menar att man måste lyfta fram det positiva. Hur ska man annars kunna få en bra skola? frågar han retoriskt.

– Tillsammans kan vi skapa en trygg plats, där lärare och elever lär känna varandra. Folk som mobbar är ofta rädda och osäkra på sig själva och vill därför rikta uppmärksamheten mot någon annan. Skapar man en trygg skola blir den mindre farlig och då kanske alla kan slappna av.

text: Elsa Westerstad illustration: Pernilla Qvist