På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Strumpa till strumpa

”Företaget som hjälper dig att hålla ihop” – det är devisen för UF-företaget SockToSock. Christoffer Hjälmroth och Johanna Zetterman berättar om hur det varit att under ett skolår plugga Ung Företagsamhet och på riktigt starta och driva ett företag.

90 miljoner svenskar förlorar sin partner varje år”. Påståendet låter säkert orimligt men om du får veta att det handlar om strumpor känns kanske problematiken igen. De svarta, de tunna och de grå – väl i tvättmaskinen är det inte många som lyckas hålla ihop.

Christoffer Hjälmroth och Johanna Zetterman har tillsammans med fem klasskompisar på Sjödalsgymnasiet i Huddinge startat SockToSock. Christoffer som är företagets VD berättar:

– Vår affärsidé är att skapa en produkt som förenklar människors vardag. Produkten kallas Socklock och är en sorts strumpklämma som ser till att strumpor aldrig mer ska behöva förlora sin partner.

Han visar upp en rosa liten plastpryl som är formad som en halvcirkel med tre skåror, två för att fästa strumporna i och en lite större för att fästa på tvättlinan. För att olika familje-medlemmars strumpor inte ska blandas ihop finns Socklocken i flera olika färger.

Strumpor istället för vigselring

SockToSock köper in produkten direkt från dess uppfinnare och tar sedan emot beställningar via Internet. De främsta försäljningskanalerna är personlig försäljning och B2B, så kallad business to business, som innebär att försäljningen riktas direkt till företag.

– Vårt första försäljningstillfälle var en föräldrakväll här på Sjödalsgymnasiet. Sedan dess har vi deltagit på olika mässor och gjort en hemsida för att nå ut till fler kunder. Vi trodde först att typkunden skulle vara en kvinna men det har visat sig att även män och ungdomar är intresserade, berättar Christoffer.

Reklamblad i tvättstugor, annonskampanjer och publicitet i tidningar och TV har gjort att Socklocken sålt över förväntan. SockToSock har till och med gjort en reklamfilm. I den gifter sig Christoffer med en av tjejerna i företaget men istället för det traditionella utbytet av vigselringar sätts deras strumpor ihop med en Socklock, för att de älskande tu aldrig ska tappa varandra.

Många starka viljor

Vägen till framgång har inneburit en hel del arbete. Först skulle företaget bildas och det gällde att få fram en produkt. Därefter skulle en affärsplan formuleras och det visade sig vara en ganska krävande process. Sju personer, var och en med ett stort kontrollbehov och stark vilja, skulle enas kring samma mål. Christoffer berättar att arbetet blev ineffektivt och rörigt.

– När vi gjorde affärsplanen skulle alla ha ett finger med i allt och peta och pilla i precis alla olika delar. Det var inte särskilt effektivt men samtidigt var det viktigt att alla fick säga sitt. Jag har lärt mig otroligt mycket om att kompromissa och sammanfoga olika viljor.

När affärsplanen väl var klar gick sam-

arbetet bättre. Idag är alla medarbetare som ett stort kompisgäng. De har lärt sig att lita på varandra och kan bättre dela upp arbetet i gruppen.

– Vi är ett organiskt företag, förklarar Johanna. Varje åsikt är lika mycket värd och vi fattar alla beslut demokratiskt. Det innebär att inte alla får sin vilja igenom, men när ett beslut väl har fattats har även de som tyckt annorlunda ställt upp på beslutet till hundra procent.

Försenat plan och buckligt plåtgolv

Att alla lyckats sträva mot samma mål har visat sig ge ett gott resultat. Socklocken har blivit en succé. På bara ett halvår har inte mindre än 1.200 påsar med åtta strumpklämmor i varje sålts och SockToSock har vunnit många priser, både i Sverige och internationellt. Den kanske finaste utmärkelsen är den som Best Overall Company på den internationella Trade Fair mässan i England.

– Vi åkte till New Castle i England, berättar Johanna stolt. Vi tävlade mot 19 olika länder och sextio företag och blev bästa UF-företag! Det är ett väldigt bra bevis på att vi är duktiga på det vi gör.

Under tävlingen fick SockToSock presentera sitt företag och sin produkt på en stor mässa. Monter, information, säljteknik och utstrålning bedömdes. De sju Sjödalseleverna hade satsat stort. Med sig på planet hade de en två meter hög glasskiva och ett plåtgolv. Men de fick en dålig start. Johanna berättar:

– Vi råkade ut för alla tänkbara komplika-tioner. Planet var fyra timmar försenat och vi missade halva välkomstmiddagen. Väskorna och grejerna till montern försvann på vägen och när allt väl kom fram så hade plåtgolvet blivit alldeles buckligt. Det var bara att plocka fram hammaren och börja slå!

Idag kan de skratta åt eländet men det är alldeles tydligt att de har lagt ner mycket tid och svett på sitt företag. På schemat har de haft 110 timmar småföretagande, men verkligheten har sett annorlunda ut. Christoffer och Johanna uppskattar att de lagt ner ungefär 500 timmar var på SockToSock.

– Först fick vi höra att vi hade varje fredag ledig och om vi ville kunde vi arbeta lite med våra företag då. Det lät ju skönt. Men vi har jobbat stenhårt varje fredag och många helger har också gått åt, berättar Christoffer.

Mycket mer än företagskunskap

Den som pluggar Ung Företagsamhet får följa ett företags hela livscykel, från start till av-veckling, och lära sig alla de olika stegen. Men Christoffer säger sig ha fått ut mer än så av kursen.

– Jag har lärt mig massor om hur människor fungerar i grupp och om mig själv. Ibland har det varit oerhört ansträngande, vi har varit trötta och tjuriga. Men då har vi lärt oss hur man kämpar och går vidare.

På frågan om de känner sig som äkta entreprenörer svarar de enhälligt: ”Absolut!”. Idag är det bara fyra dagar kvar till studenten. SockToSock är avvecklat och dess medarbetare kommer att spridas för vinden. Några ska göra lumpen, andra åka utomlands. Men det är ingen tvekan om att det här med företagandet kommer att tas upp igen.

– Vi ska höras igen om ett tag, berättar Johanna. Först tar vi en paus och ser om det kommer ett sug efter att göra någonting ihop igen. Vi har blivit så pass bra kompisar att vi absolut inte kommer att tappa kontakten med varandra.