På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Skoltävling ett sätt att få likvärdig utbildning i Sverige

-Jag har efter mitt deltagande i skoltävlingar i Västmanland följt de elever som deltagit i SM för träarbetare men även utformat SM-tävlingen.
Efter SM så har jag också följt med som domare i EuroSkills och i WorldSkills och då ingår eleverna i yrkeslandslaget. World Skills Sweden, berättar Calle Spång, bygglärare på Ösbys Byggprogram.

Varför skoltävlingar?
Genom skoltävlingar synliggör man yrkesutbildningar och höjer nivån på alla utbildningar eftersom tävlingarna ska anpassas efter kurser som är på gymnasiets yrkesutbildningar. Man kan också få idéer för utveckling av programmen på sin skola (genom att lära av varandra).

För eleven är skoltävlingar ett sätt att kunna mäta sig med andra elever inom likvärdiga yrken. De får jobba under lite mera stress än i den vanliga skolgången och det blir mer likt yrkeslivet. 

Efter tävlingar som arrangeras på skolnivå kan man sedan gå vidare till SM, EM och WM tävlingar för de som vill och är kvalificerade. 

För de lärare som engagerar sig i skoltävlingar blir det ett bra tillfälle för erfarenhetsutbyte med andra skolor, vilket också höjer standarden på utbildningen.
Man kommer även att få följa eleverna då det är SM tävlingar och därefter tar någon lärare också hand om de tävlande som kommer att delta i EuroSkills eller i WorldSkills.

På Ösby har några elever kvalificerat sig till SM via skoltävlingarna och även därifrån vidare till VM.