På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Schemat ändras varje vecka

Josef Lanström och hans klasskompisar ska strax iväg på en debatt för att ställa frågor till forskare och politiker om klimatsmarta städer. I skolprojektet »Monsterstäder och blomsterstäder« är deras uppgift att propagera för fler träd i storstäderna. Hur arbetet ska läggas upp har eleverna själva fått vara med och bestämma.Projektet är ett samarbete mellan olika ämnen: Svenska, biologi och samhällsvetenskap.– Jag tycker att det är bra att vi läser i projekt, det ger flera olika synvinklar på det man jobbar med. Om vi bara hade jobbat med det här på biologin hade vi kanske bara lärt oss om trädens betydelse för miljön. Nu ska jag till exempel skriva en insändare till tidningen som en del i arbetet också, säger Josef Lanström som går det naturvetenskapliga programmet med hälsa- och miljöinriktning.Hur arbetet ska läggas upp, vem som ska göra vad och hur det ska genomföras, kommer varje projektgrupp fram till gemensamt med läraren.– Alla trivs nog inte med det här sättet att jobba utan vill hellre ha mer styrd undervisning. Ibland kan det vara svårt att komma på idéer och bestämma hur vi ska göra men vi har alltid en mentor som vi kan fråga om hjälp. I det här projektet valde vi till exempel att söka information genom att gå och intervjua de som jobbar på Stockholms gatukontor. Det gäller att kunna ta eget ansvar.– Det är nog lätt att tro att det blir slappt bara för att vi kan lägga upp arbetet själva men jag tror snarare att det kan vara svårare att genomföra våra projekt än att lära sig fakta från en bok inför ett prov, säger Josef. Att kunna samarbeta och lyssna på varandra är viktigt för att projekten ska fungera.– Det känns bra att vi jobbar så mycket i grupp, det kommer man ju göra hela tiden ute i arbetslivet sedan, säger Josef.Hälften av tiden har eleverna lärarledda lektioner inom respektive ämne.– Inför varje projekt har vi lektioner och genomgångar då vi lär oss fakta.Vi har andra lektioner schemalagda vid sidan av projektet också till exempel i matte och språk. Ofta bjuds också föreläsare utifrån in till skolan.– Nyligen kom till exempel Keith Tidball från New York hit och berättade om sitt arbete med »Million trees in New York«. Det var jättespännande, säger Josef.Projektet kommer att avslutas med ett seminarium där föräldrar och politiker bjuds in för att diskutera frågorna som eleverna jobbat med.– Vi lämnar alltid in en gruppuppgift och en individuell uppgift också. I vissa ämnen har vi rena faktaprov, som i matte, där man måste visa att man kan förstå, säger Josef.