På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Med matte som gemensam nämnare

Nu startar de första spetsutbildningarna. Men en av dem – Matematikgymnasiet – tjuvstartade redan 1986. GymnasieGuiden har träffat Ingrid och David, två matteälskare som vet precis vad det här med spets handlar om.

DET ÄR VÅR I LUFTEN och om lite drygt en månad tar Ingrid studenten och David får sitt sista sommarlov innan trean. De ser fram emot en stor

studentbal i maj med hela skolan, lite studentskivor, och Ingrids klass emot att de ska gå ut och äta tillsammans. Sedan är det studentregatta också, där olika gymnasier tävlar mot varandra i rodd någonstans på Djurgården.

– Vi är som vilket program som helst

på Danderyds Gymnasium. Vi har samma

klassrum, skåprum och lokaler som de

andra eleverna säger David.

– Och det är som vilket specialområde

som helst, man blir en liten sfär av folk

som gillar samma sak och hänger tillsammans.

Det är samma som om det vore en

musikklass eller en dansklass men med

matte, säger Ingrid.

Matematikgymnasiet har i princip varit en spetsutbildning i tjugo år redan,

men nu är det alltså ett av programmen som

ingår i försöket med ”riksrekryterande

gymnasiala spetsutbildningar”. Här går

eleverna NV-natur men med tillägg, olika

breddningskurser i matte, som skolan har

valt. De samarbetar med matematiska

institutionen på Stockholms Universitet,

så eleverna har universitetslärare i vissa

kurser, och vissa kurser kan de också

tenta av på universitetet.

– Det är roligt att gå med andra människor

som tycker att det är roligt med

matte. Man är inte ensam om det längre.

Annars är ju matte ofta mångas hatämne.

Och man kan få hjälp att räkna. I grundskolan

fick jag bara hjälpa alla andra,

säger Ingrid.

– Jag har matte varje dag utom på fredagar.

Det roligaste är när man ser mönster

och förstår hur saker och ting hänger

ihop. Och kombinatorik, det är läran om

hur man räknar ut till exempel på hur

många olika sätt tio personer kan stå i en

kö. Eller hur många olika menyval man

kan sätta ihop från en meny med förrätt,

varmrätt och efterrätt, säger David.

– Man gör ju sådant här i grundskolan

också, men då kallar man det inte för det.

Då kanske man bara får ett problem presenterat

för sig och inte vad det är för

sorts problem i matematiska termer.

Ingrid flyttade hit från Lillhärdal i

Härjedalen och bor inackorderad hos ett

äldre par i Danderyd.

– Jag trivs bra och det är skönt att bo

själv. Jag ville läsa matte. Jag har alltid

tyckt att det är roligt. Jag funderade

ändå på att läsa ett naturprogram. Sedan

såg jag Matematikgymnasiet och kände

med en gång att där ville jag gå. Det kändes

rätt på namnet, säger Ingrid.

– Man kan prata med folk här. Om

man gillar matte är det här man ska gå så

man får gå med likasinnade. Jag tycker att

man ska gå och kolla under en vanlig

skoldag om det passar. Inte bara utbildningen

utan hela skolan, säger David.

– Jag valde ju på namnet från början,

men jag skulle valt likadant idag. Och om

man funderar på att flytta hemifrån för

att gå den utbildning som man drömmer

om, vill jag bara säga: gör det! Om det

inte funkar av någon anledning kan man

alltid flytta hem igen, men det är svårt att

göra tvärtom, säger Ingrid.