På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

In English, please

På Astrid Vikströms och Edward Veems samhällsvetenskaps- program är 70 procent av undervisningen på engelska. Men för Astrid, Edward och deras klasskompisar är de snabba språkbytena inga problem. De går första året på en spetsutbildning med engelsk inriktning på Viktor Rydberg Gymnasium i Stockholm och har sedan länge kommit in i språket. 

På en spetsutbildning som Astrids och Edwards, fördjupar sig eleverna inom ett specifikt ämne. De läser i något snabbare takt under årskurs ett och två för att ge utrymme för avancerade studier i trean. För en spetsutbildning ska även underlätta övergången till universitetsstu- dier, och i årskurs tre kommer Edward och Astrid att läsa grundkursen i engelska vid Stockholms Universitet.

I grundskolan gick Edward på estniska skolan i Gamla stan och Astrid på en liten skola i Täby Kyrkby. De gillar språk, och när det var dags att välja till gymnasiet hade de båda spanat in Viktor Rydberg Gymnasium.

– Jag ville gå på Viktor Rydberg eftersom jag hade hört att det var en bra skola. Jag valde först natur, men bytte sen till spetsutbildningen, berättar Edward.

– Jag har velat gå Viktor Rydberg länge. Jag visste inte om samekonomi var min grej, och natur är det definitivt inte. Jag minns när jag hittade den här utbildningen. Kommer jag någonsin att klara det här, tänkte jag. Men så valde jag det och nu är jag jättenöjd, säger Astrid.

Flera av eleverna i klassen har föräldrar med utländsk bakgrund och många har bott utomlands. Edwards mamma är från Estland och hans pappa är amerikan, så engelskan finns med sedan barnsben. Astrids mamma är från Norge.

– Först var det tufft för mig, men nu har jag inga problem att byta direkt till engelska. I början försökte man lite mer också. Ny klass, ny skola och nya lärare – man ville ju liksom ligga på lite, minns Astrid.

Förutom att nästan alla kurser är på engelska läser eleverna på spetsutbildningen minst ytterligare ett språk. Astrid och Edward läser spanska och kinesiska.

– Jag tycker att kinesiska är barnsligt kul. Det är svårt och strukturen är väldigt annorlunda. Men det är det som är det roliga, säger Astrid.

Utbildningen är intensiv, och det går fort framåt. Men både Astrid och Edward har en aktiv fritid vid sidan av studierna. Edward spelar amerikansk fotboll, träffar kompisar och jobbar extra. Astrid hinner med träning, barnvaktsjobb, kompisar och extrajobb på café. Den tid de lägger ner på läxor och plugg skiljer sig markant åt.

– Jag är jättedålig på att plugga. Jag kanske sitter en timme per vecka, eller tre timmar om det är en bra vecka. Men jag lyssnar på lektionerna så jag inte behöver plugga så mycket hemma, säger Edward.

"Kommer jag någonsin att klara det här, tänkte jag. Men så valde jag det och nu är jag jättenöjd"

– Jag pluggar mycket. Jag och min kompis räknade pluggtiden en vecka och jag kom upp i 17 timmar. Det finns alltid grejer att göra. Men jag är lite pedantisk också, säger Astrid.

Astrid och Edward har två år kvar på sin gymnasieutbildning, och studenten känns fortfarande långt borta.

– Jag har ingen aning om vad jag vill göra efter studenten, för jag gillar typ allting. Jag gillar musik, jag gillar matte och samhällskunskap. Men jag planerar att åka till USA och plugga. Frågan är bara vad, säger Edward.

– Och jag ändrar mig hela tiden. Senaste åren har jag haft typ sju olika grejer jag vill göra. Men jag vet att jag vill plugga utom- lands. Om det sen blir hela min universi- tetstid eller bara som utbyte, det vet jag inte. Skaffar man sig en bra grund så kan man ju bestämma senare vad man vill bli, funderar Astrid. Text: Amelie Furborg