På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Här möts skola och arbetsliv

I och med gymnasiereformen 2011, hamnar entreprenörskap på schemat och kraven på samarbete med näringslivet skärps. Men det är inga nyheter för MediaGymnasiet i Nacka. Här kan flera elever vara med och ta åt sig en del av äran när nyheter inom mediabranschen lanseras under hösten.MEDIAGYMNASIETS vision är inte bara att förbereda eleverna för arbetsmarknaden utan också att vara en del av arbetsmarknaden. Här arbetar eleverna sedan tidigare med riktiga produktioner för riktiga beställare. På så sätt skapas möjligheter att knyta kontakter och att visa arbetsmarknaden vad de går för.– Samarbetet med mediebranschen kan öppna vägar och ge kunskaper som ger eleverna ett försprång in i arbetslivet. Det är något skolan ständigt vill utveckla, säger skolans rektor Barbro Eriksson.Hanna Loukaja, Philip Lindau och Andreas Fransson är några avMediaGymnasiets elever som fått chansen att skaffa sig verklig erfarenhet inom sina studieområden: grafisk kommunikation och webbprogrammering. Under drygt två månader har de varit med och jobbat fram företaget Mozoomis nya produkt inom mobil marknadsföring som lanseras under hösten.– Vi hade idéer men behövde hjälp med grafik och tankar om tjänstens utseende och innehåll. Därför kontaktade vi skolan, säger Niklas Sjöberg, som startat företaget tillsammans med Johan Frenckner.– Eleverna på MediaGymnasiet hade inte bara den kompetens företaget efterfrågade utan tillhör dessutom produktens målgrupp. Samarbetet kändes som en given succé. Hannah Loukaja, har jobbat med den grafiska designen tillsammans med en klass- kompis. Programmeringen har Philip Lindau och Andreas Fransson stått för.När samarbetet startade hade Mozoomi tagit fram grundidéerna och en logga. Resten har eleverna själva fått vara med och arbeta fram, något de tror att de kommer ha stor nytta av i framtiden.– Det har varit jättekul. Vi pratade ihop oss innan och sedan fick vi ta fram designen och lämna förslag på hur det ska se ut, säger Hanna Loukaja.På många sätt har projektet varit en bra erfarenhet, berättar Andreas Fransson.– Det har varit väldigt spännande att få vara med från början. Det har gett mycket att få jobba med ett riktigt projekt och att få användning av allt det vi har lärt oss i skolan, säger han.Philip Lindau tar studenten till våren och har under skoltiden jobbat med flera liknande projekt tillsammans med olika företag.– I nio fall av tio är det praktikplatsen som leder vidare till jobb i någon form. Därför känns det väldigt viktigt att få göra de här projekten. Det gäller att skapa ett nätverk med kontakter, säger han.Efter studenten funderar han på att starta eget företag för att kunna frilansa och jobba vidare på den grund han har skaffat sig genom skolan.Också genom Mozoomi öppnas möjligheter för eleverna att fortsätta jobba och skaffa sig erfarenhet inom branschen.– Vi ser att eleverna skulle platsa utan problem också i det framtida arbetet med projektet, säger Niklas Sjöberg.Claudio Britos som går andra året på MediaGymnasiet, har fått chansen att jobba med ett helt annat nystartat projekt som också det lanseras under hösten.Genom skolan fick han kontakt med stocktv, som sökte unga kreatörer och filmskapare för ett uppdrag under dans- festivalen Urban Connection 2010.Tillsammans med en grupp andra ungdomar var Claudio Britos ute och filmade, intervjuade och samlade in material under festivalen. Allt klipptes sedan ihop och redigerades till flera filmer som sedan dess har visats på olika håll. Inte bara under festivalen utan också på flera hemsidor och på storbildsskärm under 08- festivalen i Kungsträdgården i Stockholm.Idén med stocktv handlar om att skapa möjligheter för unga filmskapare. – Genom att starta ett videomagasin på nätet vill vi hjälpa alla unga som är där ute och filmar men som kan ha svårt att nå ut med det de har skapat. Tidigare har det inte funnits något forum för dem, säger Elinor Aldal, som varit med och startat projektet.– Vi hade hört mycket bra om MediaGymnasiet, därför är det extra kul att det är elever härifrån som är med och bidrar med sina verk, fortsätter hon.Ungdomarna fick själva planera sitt arbete och bestämma hur de ville göra filmen, något som var väldigt nyttigt, berättar Claudio.– Vi var verkligen tvungna att vara tydliga när vi planerade så att vi kunde hålla oss kvar vid den ursprungliga idén. Det lärde jag mig mycket på.Han tycker att det är bra med möjligheterna att samarbeta med olika företag under skoltiden– Det har varit jätteroligt att få känna på hur det är att jobba med ett riktigt produktionsbolag och riktiga deadlines, säger Claudio Britos. Han har tidigare gjort praktik i en fotostudio och vill gärna jobba med bildjournalistik i framtiden.– Jag tror att praktik är en bra väg för att nå mitt mål, det gäller att jobba hårt för att komma framåt, säger han. Elinor Aldal håller med.– Det är viktigt att få chansen att knyta kontakter men också att göra saker som går att visa upp för möjliga arbetsgivare i framtiden, säger hon.