På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Glaciären blir klassrum!

En annorlunda kurs i en annorlunda miljö. Elever i Kiruna har möjlighet att delta i Tarfalakursen, en spännande upplevelse i vår vidsträckta fjällvärld. Vid två tillfällen under sin gymnasietid, i april och i september, beger sig eleverna till Tarfala forskningsstation, en vackert belägen plats några kilometer från Kebnekaise. Där gör eleverna mätningar på Storglaciären, för att bestämma massbalansen, vilken är ett värde som visar om glaciären växer eller avtar i storlek.

Solen strålar och humöret är på topp

då 15-talet ungdomar och tre lärare fördelar sig längs tolklinorna på några skoterekipage för att ta sig från Nikkaluokta till Tarfala.  Tolkturen på ca 19 km startar på något osäkra ben, men efter ett tag infinner sig balansen och vi kan slappna av där vi står bakom de kraftfulla maskinerna. Det är njutbart att susa fram i det böljande landskapet.

Väl framme vid Tarfalajokken tar vi farväl av våra skoterförare och fortsätter för egen maskin, dvs på skidor, de sista fem kilometrarna till Tarfala. Eftersom det nu handlar om att förlytta sig ett par hundra meter uppför är vi mycket tacksamma över de stighudar som vi fått låna genom skolan.

Nästa dag gör vi våra mätningar. Efter frukost beger vi oss på skidor i samlad tropp till Storglaciären, utrustade med nödvändig mätutrustning.

Vi fördelar oss på olika mätlag och områden, cirka fem personer i varje grupp. Dagens arbete består i att med hjälp av långa sonder mäta snötäckets tjocklek i ett stort antal punkter, samt gräva schakt i snön för att sedan bestämma snöns densitet. Det är ett tidsödande arbete, men njutbart att vara ute i det vackra vårvintervädret.

Sommarturen görs någon vecka in på höstterminen, i början av september. Vi tar oss nu upp till stationen till fots. Det är en lång väg men härligt att vandra i det vackra fjällandskapet.

Att det är samma glaciär vi besöker nu är svårt att förstå. Det vita böljande landskapet har bytts ut mot ett isfält med stora sprickor och brunnar. Vår uppgift på glaciären är nu att med hjälp av i förväg nedborrade stakar mäta hur mycket is som smält bort under sommaren.

Med hjälp av de uppmätta värdena från de båda turerna kan eleverna slutligen jämföra värdena från vintermätningarna med de som mätts upp under sommaren, för att se om glaciären vuxit eller avtagit i storlek.

Stina Björnström, lärare och kontaktperson för MSP