På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Frihet på vingar

En oktobereftermiddag för två år sedan lyfte Marcus Osvaldsson från marken

för första gången som ensam pilot på en Cessna 172. En upplevelse han sent

kommer att glömma.

Text: Caroline Persson Foto: Clifford Shirley

Visserligen hade Marcus flugit tidigare

under flygförarutbildningen, men då alltid

med en lärare bredvid sig. Det var inte utan

att benen skakade en aning före start, men

väl uppe i luften försvann oron.

– Det kändes helt underbart, det var det bästa som hänt mig, berättar han. På marken nedanför stod klasskompisarna och beskådade uppvisningen. De hade med sig en hink vatten, för vid landningen väntade »dopet« för Marcus, en sed som alla förstagångsflygare måste genomlida. Efter

25 minuters luftfärd var han tillbaka nere på marken igen, lycklig som få. Sedan dess har Marcus flugit ytterligare 70 timmar ensam och trots att det idag känns alltmer naturligt »där uppe«, lever en del av känslan från första flygningen kvar.

– Det är fortfarande väldigt roligt att

flyga och ibland måste jag fråga mig själv:

»Gör jag verkligen det här?« för att förstå att det är sant. Marcus har precis tagit studenten från flygförarutbildningen på Hässlögymnasiet utanför Västerås. Han visste inte mycket om flyg när han kom dit, men lärde sig snabbt.

– Vi pratade konstant flyg i klassrummet.

Det kunde vara allt från branschskvaller till vad som hänt under den senaste flygningen.

Tävla mot sig själv

När Marcus och hans klasskompisar gick ut

trean fick de ett så kallat cpl-certifikat, vilket innebär att de har rätt att flyga enmotoriga flygplan. De flesta nöjer sig emellertid inte med det utan läser vidare på högre nivå för att lära sig flyga större plan. Det kommer Marcus också att göra. Flygningarna har gett mersmak.

– Efter en flygtur har man alltid något att

berätta. Antingen har man sett någon fin

byggnad från luften eller hört roliga konversationer i flygledartornet. Marcus berättar att varje landning är »en tävling mot sig själv«, och att han i huvudet har en klar bild av hur den ultimata nedstigningen bör se ut.

– Den ska vara mjuk och sitta exakt där

man vill ha den. En bra landning kan rädda en hel dag!

Skön känsla av frihet

Trots att han ser fram emot att flyga större

flygplan är det inte alltid de största planen som lockar mest. Små plan långt borta kan vara minst lika intressanta.

– Det finns ett bolag som heter Maldivian

Air Taxi som flyger mellan öarna på Maldiverna. Där vore inte helt fel att jobba.

Karriärmöjligheterna för en trafikflygare

är stora och arbetsfältet brett.

– Den som vill kan arbeta åt ett större

bolag och flyga fram och tillbaks till Mallorca varje dag, eller om man hellre vill kan man flyga runt i ett litet plan i Norrland och dela ut post.

Oavsett plan och rutt är känslan av frihet

alltid densamma.

– Världen blir så liten från ovan.