På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Fame costs ...

Huller om buller på stora sminkbord ligger tomma juicepaket, rougeborstar, sneakers och smycken i fejkat guld. Shima gör flätor i sitt långa svarta hår. Då och då kollar hon på klockan. Hon går en teaterutbildning på Stockholms Estetiska Gymnasium och väntar på sina klasskompisar, Eric, Jonna och Bianca.

Om mindre än två timmar är det premiär för «Svenska för invandrare». En pjäs som de jobbat hårt med under fem månaders tid. Uppsättningen är ett av de självständiga projekt som teatereleverna får driva under sista året på skolan.

Shima är regissör och gruppens ledare. Manuset, som lyfter fram komiska missförstånd mellan invandrare och «svennar», bygger på hennes egna erfarenheter från förorten. Karaktärerna i pjäsen pratar botkyrkasvenska och det har inte varit helt lätt för de andra skådisarna att fixa uttalet.

– Vi har arbetat massor med uttalet och gjort mycket research. Bland annat åkte vi runt i bil i Hallunda en hel dag och bara hängde runt, för att de verkligen skulle lära känna de människor som de ska gestalta.

Hon letar otåligt efter en hårsnodd och rafsar runt bland prylarna på bordet. Till slut hittar hon en snodd under en tom förpackning blonderingskräm.

– Eftersom pjäsen handlar om ett gäng unga människor med invandrarbakgrund som dricker ett elixir och vaknar som «svennar» med blont hår, har jag tvingat skådisarna att bleka håret, säger hon och skrattar högt.

KL 17.30

Bianca och Jonna kommer inspringandes i logen. Bianca slänger sig ner på golvet och äter en pizza och Jonna tar på sig ett vitt nattlinne med röda stjärnor på och ett par lite för guldiga örhängen.

– Det är viktigt för min karaktär att se snygg ut, men hon har inte alltid en så bra känsla för vad som är snyggt. Eftersom hon är lite dum.

Några minuter senare droppar Eric in och sätter sig på klädhögarna i soffan. Han snackar lite med de andra och frågar om det blir extraföreställning på måndag. Sedan börjar han byta om, eller snarare klä av sig, eftersom han bara ska ha kalsonger på sig. Hans rollfigur ska se morgontrött och sliten ut så han rufsar till sitt morotsfärgade hår och sätter svart kajal runt ögonen.

– Det svåraste med min rolltolkning är att jag ska spela att jag är en dålig skådis. Det är inte helt lätt. För att det ska kännas riktigt dåligt skriker Shima hela tiden: Högtravande Eric! Högtravande!

– Ja, det är sant, instämmer Shima. Men nu skulle jag vilja säga några ord, innan vi drar igång med förberedelserna. Vi måste vara klara kvart över sex med smink och kläder. Då samlas vi inne i teatersalen för uppvärmning och röstövningar. Och så får ingen röra godiset för det har jag köpt till publiken. Okej?

Under tiden som Shima pratar dyker Mira upp. Hon går i teaterettan och ska hjälpa till med att fixa ljudet under föreställningen. Hon frågar alla hur läget är och försvinner sedan in i salen för att öva sig på att snabbt byta från en låt till en annan. Först hörs Evert Taube, sedan Cypress Hill och sist en inspelad röst som ropar «Marco Nilsson, var har vi vår lilla Marco nånstans». Shima dyker upp och ger några tips:

– Tänk på att det är spår 1 som ska in efter «insane in the brain». Direkt efter «loco, loco»... Och så måste ljudet dras ner när Jonna sätter sig.

Kl 18.15

Nu har även Miranda som ska sköta ljuset kommit. Alla skådisar samlas i salen för uppvärmning och stämningen är koncentrerad. Bianca vankar runt i cirklar med hörlurar och en mp3-spelare i handen. Med blicken riktad mot sina sneakers övar hon repliker tyst för sig själv. Sedan plötsligt exploderar hon och skriker så att rösten studsar mot väggarna:

– Jävla wacko, jävla fetarsle ... Egentligen han borde få stryk ...

Hon tystnar igen och fortsätter att gå i cirklar. Efter ett tag lämnar hon över spelaren till Jonna. Bianca förklarar att musiken får henne att komma i stämning.

– Det funkar jättebra för mig att ha musik på när jag värmer upp. Min karaktär tror att hon är coolare än vad hon egentligen är, och för att komma in i rätt stämning lyssnar jag på hård hip-hop, där de sjunger om hur jävligt de har det.

Eric är mer stilla när han värmer upp.

– Jag försöker fokusera och tänka på vem jag är och vad som har hänt min karaktär före första scenen. Jag är faktiskt inte så nervös än, men när jag hör publiken utanför kommer hjärtat nog slå lite snabbare.

Shima påminner Bianca om att «hitta diagonalen», och till Jonna säger hon att hon måste engagera Biancas karaktär mer.

– Tänk på att du bär på en hemlighet. Tänk på det, det måste genomsyra varje handling som du utför på scen. Okej? Nu är det dags för gemensam uppvärmning!

I en ring mitt på golvet drar de igång. De rullar axlarna fram och tillbaka, joggar på stället och hoppar upp och ner. Shima påminner om att det ska vara «höga knän». De gör olika röstövningar där de låter som bin, säger «bi, bi, be, be» och allt avslutas med en ramsa. Jonna tar i rejält från magen och håller en låg ton:

– Bagare, bagare, Bengtsson. Brödet det har han hängt upp i taket efter baket ...

Kl 18.35

Moa som är pjäsens sufflös dyker upp. Jonna skriker Hello chica, hoppar på henne och ger henne en kram. Moa sätter sig på publikläktaren, kollar in ljusbordet och börjar äta en Risifrutti. Hon får sällskap av Miranda som får smaka.

– Kan du köra lite ljus sen Miranda, så ska jag repetera scenen i sovsäcken.

– Vill du ha sufflering redan nu? frågar Miranda.

– Nej, det är okej, vi kan köra utan.

Shima ligger inkrupen i en sovsäck och det starka ljuset från spotten lyser upp hennes ansikte. Med blicken riktad mot de tomma bänkraderna börjar hon plötsligt sjunga, på något som låter som arabiska.

Kl 18.55

Skådisarna samlas i en tät klunga och ger varandra en stor peppkram. De skrattar och säger att det kommer att gå bra. Jäkligt bra. Sedan blir det alldeles mörkt i rummet och det är bara Shimas röst som hörs:

– Formulera era aktörer nu! Jag vill att vi behåller allvaret, att det finns en bra balans mellan allvaret och komiken. Nu kör vi, koncentration!

Kl 19.00

Moa släpper in publiken från den upplysta skolkorridoren. Så tystnar sorlet och spottarna går på.

På Stockholms Estetiska Gymnasium kan du gå det estetiska programmet med inriktningarna dans, musik och teater. Skolan drivs gemensamt av lärare och elever.

Kolla in Stockholmsestetiskagymnasium.se