På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Ett case, men flera svar

Ett case, men flera svar.Linnea Warvne och Mikaela Ågren ville testa något annat än de var vana vid när det var dags att välja till gymnasiet. Att jobba med case visade sig vara både utmanande och spännande.

Det är måndag förmiddag. Solen skiner in genom stora fönster och i de öppna lokalerna råder full aktivitet. På en stor anslagstavla sitter klassernas scheman. Mellan språk, matte och naturvetenskapliga ämnen är stora block markerade som »case«.Just de där blocken var det som avgjorde när det var dags för Linnea och Mikaela att välja gymnasieskola.– Ingen dag är den andra lik här, det gör att det är så kul, säger Linnea och ler.Hon går tredje året på det samhällsvetenskapliga programmet med ekonomisk inriktning. Vid det här laget har hon full koll på casemetodiken som hör Vittraskolan till, men i början kändes arbetssättet lite annorlunda, minns hon.– Jag var van vid att plugga på ett visst sätt och fick höga betyg i grundskolan. I det första caset vi hade i gymnasiet skulle jag skriva en uppsats. Jag fick inte alls det betyg jag hade förväntat mig och kunde inte förstå varför. I dag när jag tittar på den kan jag det – jag hade bara en massa fakta staplade på varandra utan att analysera, säger hon.Att jobba med case innebär att under sex veckor fördjupa sig i en frågeställning eller en situation som ofta är knuten till vad som händer i samhället just nu. Kanske är det ett viktigt politiskt val på gång i världen eller ett stort klimatmöte som närmar sig. Under perioden jobbar klassen med frågeställningen utifrån två eller tre olika ämnen. Lektionerna består av föreläsningar blandat med exempelvis grupparbeten och diskussionsseminarier. – I och med att verkligheten inte är uppdelad finns det ju ingen mening med att skolan ska vara det heller. För att förstå händelser går det inte bara att titta på dem på ett sätt, säger Mikaela, som går det naturvetenskapliga programmet med miljöinriktning.Hon berättar att hon har lärt sig att vara mer kritiskt tänkande och att ifrågasätta information som många kanske tar för sanning.– Det känns som att vi verkligen får användning för den fakta vi lär oss.Linnea håller med. – Vi vet varför vi lär oss saker, säger hon. All undervisning är schemalagd och sker på skolan och lektionerna är lärarledda. Skoldagarna sträcker sig från morgonen till ungefär fyra på eftermiddagen för att alla uppgifter ska kunna lösas på skoltid med pedagogerna tillgängliga.I slutet av ett case knyts allt samman i en avslutande del som kan se olika ut, men till exempel vara ett diskussionsseminarium eller ett drama.