På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

En titt under huven på motorbranschen

– Jag har en grym självdisciplin, det säger Svante Kull, som just vunnit pris som Årets Duktigaste Fordonselev. Svante har utbildat sig till fordonslackerare och efter ett långt sista sommarlov väntar anställning på en lackeringsverkstad. För Svante är det motorcross, motivlackering och ”flames” som gäller. Drömmen är att äga en egen customlackeringsfirma i Kalifornien.

Det var framförallt det stora intresset för motorcyklar som lockade Svante till Fordonsprogrammet på Värmdö Tekniska Gymnasium. Men efter jullovet i ettan kände han att han ville göra något mer estetiskt.

– Jag hoppade av Fordon och började på Estetiska programmet istället. Men där stannade jag bara i tre dagar, sedan var jag tillbaka på Värmdö Tekniska igen. Då kom min rektor på att jag borde prova lackering, för då skulle jag få den konstnärliga biten på köpet.

Som lackerare måste du ha en känsla för färg och form. Nyanserna är viktiga och för den som utför motivlackering ligger yrket inte långt från konstnärens. Det är framförallt motivlackering på hojar och bilar som inspirerar Svante. Motiven varierar, men ofta är det eldflammor, rutmönster eller figurer. Svante visar stolt upp sin motorcykelhjälm som pryds av Nasse, favoriten just nu, och på hans t-shirt finns en bild av Mr Horsepower, en figur som en ägare av en trettiotalsbil nyligen låtit lackera på den verkstad där Svante praktiserat.

Yrkesstolthet

Den praktiska delen av utbildningen har Svante gjort på lackeringsverkstaden A2 Becker & Lindholm. Där har han fått handledning av Ingemar Becker som är något av en celebritet inom motivlackering.

– Ingemar är oerhört skicklig och jag har haft en grym tur som fått honom som lärare. Det är verkligen inte vem som helst som kan göra motivlack. Det kräver en konstnärlig ådra och det är just den som jag vill utveckla. Ingemar lär mig allt han kan och när han märker att jag lyssnar blir han sporrad att lära mig ännu mer. Det blir en väldigt god cirkel.

I början av praktiken fick Svante mest gå bakom sin handledare och lära och se, men efterhand började han jobba allt mer självständigt. Idag vet han precis vad han ska göra när det kommer in en bil. Han har skaffat sig egna metoder för arbetet och efter sommarlovet ska han börja på verkstaden som fast anställd.

– Alla här har sina egna metoder. Jag försöker plocka det bästa från var och en. Det som är inspirerande är att alla är så noggranna. Det är aldrig något slarv utan hela tiden högsta kvalitet på arbetet. Det ger en viss yrkesstolthet och då blir det mycket roligare att jobba.

Hård men hjärtlig stämning

Till verkstaden vänder sig allt ifrån privatpersoner som fått plåt- eller rostskador till försäkringsbolag och sådana som vill pryda sin ögonsten med ett häftigt motiv. Det råder brist på lackerare så väntetiden kan bli lång, ofta upp till tre månader. Svante visar en bil där han gjort allt underarbete, det vill säga spacklat, grundat och slipat. Han berättar hur han först måste plocka loss alla lösa delar på bilen, emblem, backspeglar och handtag för att han ska kunna komma åt alla ytor.

– Det är otroligt mycket jobb innan själva målningen börjar. Man sprutar spackel som om det vore färg och sedan slipar man av det. Jag skulle säga att det bara är cirka fem procent av jobbet som handlar om målning, resten är förarbete.

Även om ytan är fin och felfri måste den slipas matt innan den kan lackeras. Svante förklarar att det är ett riktigt precisionsarbete. Färgen ska flyta ut ordentligt, men får inte börja rinna. Det gäller att hitta den rätta balansen. Det får inte bli knottrigt eller komma damm i lacken.

– Lackskiktet är under en millimeter och du får inte gå ner i plåten. Det är en stor utmaning och förarbetet kan ibland vara trist. Men det vägs upp av att det är så kul att måla, speciellt när det blir riktigt snyggt. Helst vill jag ha en så plan yta som möjligt så att jag kan lassa på mycket färg utan att det rinner.

På verkstaden råder en härlig kompisanda. Svante beskriver stämningen som hård men hjärtlig.

– Det har blivit mycket rostslipning och maskering för min del. Lill-chippen får ju göra det tråkiga, så är det, säger han med ett skratt. Men jag tycker att det är helt naturligt, det är ju så jag lär mig.

Årets duktigaste Fordonselev

Teoridelen av utbildningen har varit omfattande. Svante berättar hur han började med att plöja igenom en stor lunta böcker om allt ifrån färglära och slippapper till olika lackeringssystem och metoder.

– Jag har en väldigt god självdisciplin och studerar gärna självständigt. Det är klart att jag hellre åker motorcykel än sitter hemma och pluggar men det är betydligt roligare att plugga lackering än tyska, så det har gått bra.

Beviset på att pluggandet givit resultat fick Svante i slutet av trean. Varje år anordnar motorbranschen en tävling där elever på Fordonsprogrammet får göra ett slutprov för att bevisa sina färdigheter i yrken som bilmekaniker, bilskadereparatör, fordonslackerare, lastbilsmekaniker, maskinmekaniker och reservdelsman. Svante kammade hem priset som Sveriges duktigaste Fordonslackerare och vann en studieresa till Warsawa där han ska få se en deltävling i EM Rallycross på banan i Sclomcyn.

– Det ska bli väldigt kul. Gissa om mina racinggalna polare är avundsjuka.

Men först ska Svante njuta av sista sommarlovet, ett lov som han till största delen ska tillbringa på motorcykeln. Hemma väntar en KTM 640, till vilken han just beställt nya fälgar.

Fakta Fordonsprogrammet:

• Det 3-åriga Fordonsprogrammet förbereder dig för jobb inom

motorbranschen.

• Exempel på inriktningar kan vara lackering, karosseri, transport,

maskin- och lastbilsteknik, personbilsteknik och flygteknik.

• Ett särskilt slutprov ger ett yrkescertifikat som gäller i hela världen.