På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

En sak i taget

En sak i tagetI och med att vi läser ett ämne så intensivt hinner vi verkligen lära oss, det känns att skolan inte är fokuserad på ytinlärning.

Genom att fokusera på ett ämne i taget under en längre period är det lättare att komma ihåg vad man har lärt sig. Det tycker Vera, Emelie och Cassandra som alla går på Waldorfgymnasiet i Umeå.Ingen av dem gick Waldorfskola i grundskolan. När det var dags att välja till gymnasiet lockades alla tre av Waldorfprogrammets kombination av naturvetenskapliga och estetiska ämnen.Waldorfpedagogiken bygger på en helhetstanke som genomsyrar allt från hur undervisningen är upplagd, till skolans lokaler.Eleverna beskriver själva pedagogiken som ett sätt att väcka intresse, snarare än att dunka in kunskap. Varje ämne är upplagt som ett projekt och eleverna får hela tiden veta varför de lär sig något.– Om man är intresserad av något är det lättare att lära sig. Det finns fördomar om att Waldorfskolan skulle vara slapp men så är det inte. Jag tror snarare att skolarbetet är upplagd på ett så smart sätt att vi inte behöver känna oss stressade, säger Vera.Studieresor och fältstudier är också en viktig del undervisningen. Första året åkte de till exempel till Ryssland och besökte ett barnhem, i ett projekt i samhällsvetenskapen.– Då kändes det som att en del av kunskapen kom nästan gratis. Alla borde göra en sådan resa, jag lärde mig hur mycket som helst, säger Vera.En vanlig skoldag är indelad i en morgonperiod och en eftermiddagsperiod.Under morgonperioden fördjupar sig eleverna i ett ämne under tre veckors tid. Det kan handla om allt ifrån fysik till historia.– I och med att vi läser ett ämne så intensivt hinner vi verkligen lära oss, det känns att skolan inte är fokuserad på ytinlärning, säger Vera.Cassandra håller med.– Det gör det lättare att komma ihåg vad man har lärt sig efteråt också. Jag skulle lätt kunna ta ett prov inom något av de ämnen vi har läst när som helst, säger hon.Perioden består ofta av lärarledda föreläsningar som följs av eget arbete.– Vi använder inte läroböcker utan tar anteckningar under föreläsningarna. Vi får ta mycket eget ansvar, det ger en bra föreberedelse för studier efter gymnasiet, säger Emelie. Efter förmiddagsperioden har eleverna vanliga lektioner med matte, svenska, bild eller moderna språk.Sedan följer eftermiddagsperioden med praktiska och kreativa ämnen, till exempel silversmide, bokbinderi och stenhuggning.– Det är väldigt roligt att få testa på så mycket som man aldrig hade fått göra annars. Jag hade egentligen tänkt att jag skulle gå det vanliga naturvetenskapliga programmet på gymnasiet men jag ville gärna få in det estetiska också. Då var det här ett väldigt bra alternativ, säger Cassandra.