På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

EM-guld till Thoren Business School-elever – golvade Zalandos ledning

Fem elever på Thoren Business School Örebro vann EM-guld i klädjätten Zalandos innovationstävling. Vinsten innebär att de får rivstarta sina karriärer med att resa till Berlin och Zalandos huvudkontor för att knyta värdefulla kontakter. Läs om elevernas framtidsplaner och bästa tips för att nå framgång.

Tävlingen, som arrangerades i samarbete med Ung företagsamhet, gick ut på att lösa en av Zalandos affärsutmaningar. Företaget sökte ett lag som kunde skapa något som gör att kunder som surfar in på Zalandos hemsida inte behöver välja herr- eller damkläder. Zalando vill kunna förhindra att könskodade kläder förstärker genusrollerna, och förenkla för personer att hitta kläder i sin stil.

Smart lösning

Eleverna från Thoren Business School Örebro; Ida Kamisevic, Padasht Sherwan Rostam, Zeebrain Khan, Ayuub Nur och Nedmedin Ismaili uppfann en svepfunktion där kunder får se bilder på olika klädstilar och klicka på stilarna de gillar. En algoritm rekommenderar sedan kläder i linje med kundernas preferenser. På så sätt kan kunder hitta kläder i sin stil utan att behöva ange sitt kön.

Från kvalet med totalt 60 lag tog eleverna sig vidare till den internationella finalen där 5 lag tävlade om vinsten. I finalen imponerade de stort på juryn och kammade hem förstaplatsen. Priset är en resa till Berlin och ett besök på Zalandos huvudkontor. Där kan eleverna få spännande internationella karriärmöjligheter.

– Jag tror att vi vann för att vår idé löser Zalandos problem samtidigt som den förbättrar deras system, säger Ida.

Men låt oss backa lite. Vi borde först förklara tävlingens förutsättningar så att du lättare kan förstå de utmaningar som eleverna ställdes inför. För det första var de givetvis tvungna att ta fram en effektiv och kreativ lösning på Zalandos problem. Utöver det krävdes en intressant och tydlig presentation av idén – allt under 3 minuter och på engelska, inför bland annat Zalandos huvudledning. Kanske blir du torr i munnen och knäsvag bara av att läsa det. Men oroa dig inte, vem som helst skulle bli nervös av en sådan utmaning, även eleverna.

– Det var såklart nervöst för vi ville hålla en professionell presentation som visade vårt bidrag på bästa sätt, berättar Nedmedin.

Tävlingsledningen märkte i alla fall inte av någon nervositet, utan imponerades i stället av elevernas lugn och professionella framtoning.

– Vi har under 3 år lärt oss mycket på TBS som förberett oss på precis sådana situationer. Till exempel hur du ska prata och presentera. Hur du är professionell och naturlig i affärssammanhang. Det heter ju Thoren Business School av en anledning, förklarar eleverna.

Spännande framtidsplaner

I somras tog eleverna studenten. Resan till Berlin sköts upp på grund av covid-19, men kommer att genomföras. Eleverna är förväntansfulla inför att knyta kontakter och se vilka dörrar som kan öppnas för dem. Oavsett vad som händer i Berlin har de en ganska tydlig bild av vad de vill göra i framtiden. Nu tar de lite olika vägar framåt, men har alla en sak gemensamt i kikaren: entreprenörskap.

– Jag tror vi alla kommer nyttja egenskaperna vi stärkt på TBS, vare sig det handlar om att hitta en affärsidé som passar en, eller sikta på ett spännande jobb, säger Ida.