På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

7 frågor till elevombudsmannen

Namn: Emil Boquist

Yrke: Nytillträdd elevombudsman för Sveriges grundskole- och gymnasielever

Ålder: 19 år

Bakgrund: Gick Samhällsvetenskaps-

programmet i Norrköping, har varit engagerad i elevråd och arbetat för elev-organisationen i Östergötland.

Varför behövs en elevombudsman?

Det behövs någon som alltid står på elevernas sida, och det är min uppgift att göra det. Elevernas rättigheter är fortfarande svaga i förhållande till andra grupper i samhället. Många känner att det är omöjligt att förändra och påverka skolan, men så ska det inte vara! Elevombudsmannen finns därför till för att informera om vilka rättigheter man har som elev och för att hjälpa enskilda elever som fått problem. Om eleverna får mer att säga till om får vi en bättre skola.

Vad innebär jobbet som

elevombudsman?

Som elevombudsman har jag hand om ett brett fält av frågor, ändå känns det ibland som om vi bara jobbar med toppen av ett stort isberg. Fokus ligger hela tiden på att stärka elevernas rättsliga ställning i skolan och min uppgift är att hjälpa enskilda elever som vänder sig hit för att få stöd. Arbetet innebär också att jag informerar om de lagar som styr skolan och ständigt arbetar för att dessa ska kunna förbättras, genom att till exempel försöka hitta luckor i lagstiftningen.

Vilka är de vanligaste

frågorna du får?

Det ringer många elever hit, så frågorna varierar väldigt. Nu på hösten handlar det framförallt om intagningen till gymnasieskolan och om mobbning. I slutet av vårterminen handlar de flesta samtal om betygen. Men det kan också röra sig om problem med en lärare, brist på inflytande över undervisningen eller kollektiv bestraffning.

Vad innebär kollektiv bestraffning?

Kollektiv bestraffning är när man straffar många elever för något som bara en eller några har gjort sig skyldiga till. Man kanske tar bort det mjuka brödet eller salladsbuffén som svar på att några elever har smutsat ner i matsalen, eller väljer att låsa alla toaletter på skolan till följd av att några elever har förstört en toalett. Detta får man inte göra enligt lag. Det är inte heller tillåtet att hota med denna typ av straff.

Hur fungerar ditt jobb rent praktiskt?

Jag utgår framförallt från den elev som tagit kontakt med mig. Efter samtal med eleven kontaktar jag rektorn, som ju är ansvarig för skolan, och framför elevens och min åsikt. De flesta problem handlar bara om missförstånd och kan därför lösas redan efter den första kontakten. Jag tror att det är viktigt att försöka klara av problemen så nära eleven och skolan som det går.

Har du någonstans dit du kan vända dig i riktigt svåra fall?

Om ärendet är mycket allvarligt och hamnar i ett skede där ingen lösning nås kan jag vända mig till justitieombudsmannen, JO. Elevorganisationen hade faktiskt ett sådant fall i våras. Det var rektorn på Stordammsskolan i Sävja som skrivit i skolans månadsblad att elevernas skåp skulle säljas om man inte kom till rätta med klotter och vandalisering. Då anmälde min företrädare skolan till JO.

Det finns också en rad olika stödorganisationer som jag kan vända mig till. Vi samarbetar till exempel med Friends i frågor som handlar om mobbning.

Har du någon förebild i ditt arbete?

Johanna Rosenqvist som stämde Grums kommun för många års mobbning och trakasserier. Hon verkar otroligt stark och har troligen gjort mer i kampen mot mobbning än vad någon skolminister någonsin gjort.

Tips till elever som behandlas fel:

Prata ihop er i klassen eller på skolan. Hör efter om andra elever har samma uppfattning om problemen. Det är alltid lättare om man är flera.

Ta en titt i lagar och läroplaner. Det står faktiskt en hel del bra saker där som kan vara till hjälp.

Försök prata med rektorn eller läraren ifråga. De lyssnar för det mesta och problemet kan lösas. Gör det inte det kan ni vända er till oss på elevorganisationen.

Fakta:

Elevorganisationen kan beskrivas som en elevernas fackförbund. Det består av enskilda elever, elevråd och elevkårer på både högstadiet och gymnasiet.

Elevombudsmannen har funnits sedan 1996 och ska bland annat:

hjälpa elver som har problem i skolan.

arbeta för att i lagar stärka elevers rättigheter

bevaka elevernas rätt, så att skolorna följer de lagar och regler som finns

informera om elevrätt

Elevorganisationen på nätet:

www. elevorg.se

Telefon: 08-644 45 00