Spira Teoretiska Gymnasium - Lund

Vill du gå ett teoretiskt gymnasieprogram på en skola med stor gemenskap? Skolan i Lund skiljer sig från andra gymnasieskolor. Förutom introduktionsarbetet med Elmemodellen på skolan har vi även en unik ”elev” på skolan – skolhunden Sammi!

Skolan har mycket charm och ligger på historisk mark mitt i stans myllrande studentliv, ett stenkast från Lund C och nära till universitetet.

Program
Välj mellan eftertraktade inriktningar inom programmen naturvetenskap, samhällsvetenskap och ekonomi – program som ger dig högskolebehörighet och öppnar många dörrar inför studier på universitet och högskolor!

Programinriktat val
Vår filosofi är att alla elever, oberoende av bakgrund eller merit, ska ha möjligheten till en bra skolgång. Till hösten 2023 öppnar vi upp en klass för de elever som är i behov av extra stöd och som inte har den grundläggande gymnasiebehörigheten. Vi anser att alla elever kan gå ett högskoleförberedande gymnasieprogram.

Skolan
Skolan ligger i nyrenoverade lokaler inrymda i kulturminnesmärkta Ribbingska från tidigt 1900-tal. Här finns allt du kan tänkas behöva under din gymnasietid. Skolan, fördelad över två fastigheter, inhyser såväl klassiska lektionssalar som uppehållsytor, bibliotek och matsal – allt till ditt förfogande.

Inte långt från skolan ligger Lunds universitet.

Elmemodellen
Rektor Eva-Lena Brafield är upphovsman och grundare av den framgångsrika Elmemodellen. Elmemodellen är en pedagogisk och inkluderande undervisnings- och lärmiljö som ökar studiero och trygghet får både elever och lärare. Eva-Lena samarbetar med Lekolar som produktutvecklar möbler enligt modellen.

Just nu arbetar skolledningen med introduktionen av Elmemodellen på skolan och hur modellen kan anpassas efter skolans förutsättningar.

Läs mer om Elmemodellen här!

Terapihunden Sammi
Ett spännande inslag är introduktionen av terapihunden Sammi vars närvaro bidrar till en lugnare skolgång. Sammi rör sig fritt på skolan och finns tillgänglig för elever att ”ta hand om”. Sammi är Eva-Lenas hund som hon tränat till terapihund i skolmiljö.

Lärare
Här arbetar ett glatt gäng lärare som undervisar med stort engagemang inom de studieförberedande programmen; Samhällsvetenskap, Naturvetenskap och Ekonomi. På skolan finns även ett EHT-team och administration.

I klassrummet väver vi in dagsaktuella ämnen som entreprenörskap, miljö och hållbarhet – utifrån flera infallsvinklar och aspekter, i undervisningen.

Ett återkommande inslag är temaveckor, så som entreprenörskaps- och hållbarhetsveckor, där vi belyser viktiga utvecklingsområden genom spännande projektarbeten och externa föreläsare.

Maten
Alla elever har ett matkort som gäller på ett antal matställen och restauranger runt om i centrala Lund och där eleverna kan äta lunch. För närvarande gäller matkortet på:

Dina förväntningar
På Spira kan du förvänta dig en lugn och dynamisk kunskapsmiljö med massor av engagemang och en riktigt skön atmosfär. Det är sådant som skiljer oss från andra skolor – och som är en del i vår vision om en givande gymnasietid.

Besök oss på öppet hus eller mässa för att skaffa dig en uppfattning om oss.

Vi ser fram emot att träffa dig!

Kontakta Spira Teoretiska Gymnasium - Lund

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Spira Teoretiska Gymnasium - Lund. Spira Teoretiska Gymnasium - Lund hör av sig inom kort!

• NA
  • EK