På GymnasieGuiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Jag förstår

Gymnasieskolan Metapontum

Du som väljer att gå i Gymnasieskolan Metapontum får fördjupa dig inom naturvetenskap efter dina personliga intressen – det kan vara astronomi, matematik, mikrobiologi eller kvantfysik.

Vår ambition är att förmedla såväl kunskap och allmänbildning som livskompetens. Vi är en liten skola som har utrymme att ta fasta på varje elevs individuella förutsättningar och framtidsdrömmar. Vi vill utveckla elevernas passion för vetenskap, intresse för teknik och förmåga att självständigt finna kreativa problemlösningar.

Naturvetenskapsprogrammet på Metapontum har sedan starten (KTH Campus 2006-2010) framgångsrikt utvecklat sina inriktningar inom matematik, programmering och vetenskaplig fördjupning mot forskning. Våra elever vittnar om både trivsel och studiero. Många läser utökad studieplan och går också ut med höga poäng. Små klasser, mycket undervisningstid, goda förebilder och respekt för personlig integritet främjar både inlärning och mognad inför fortsatta högskolestudier. Vi fortsätter också vårt aktiva samarbete med KTH och Förbundet Unga Forskare. Eleverna har regelbundna laborationer i fysik, kemi och matematik på Vetenskapens Hus, ibland ledda av våra gamla elever som nu studerar på KTH.

Metapontums skolor är en ambitiös och långsiktig satsning på småskalighet. Att möta varje elevs individuella förutsättningar behöver inte leda till någon resursbrist. Vi tror på det exklusiva och utvecklar våra profiler i tätt samarbete med högstadiets spetsmatematikutbildning.

För att ge de bästa förutsättningarna för framtida högskolestudier och i möjligaste mån tillgodose varje elevs personliga intressen har vi ett brett utbud av valbara kurser, med både språk, humaniora och ämnesfördjupningar. Där finns det utrymme att skräddarsy en utbildning som passar just dig.

Visa mer

Inspireras

Reportage & Nyheter

Fas 3: koka och indunsta vattnet. Resultat: se bild 2 & 3

Bestämning av fjäderkonstanten i hookes lag med egentillverkade dragfjädrar.

Forts. Hur ska du skilja saltet från sanden? 8a testar metoden 'kaffefilter'. Spänningen är olidlig!

Hur ska du skilja saltet från sanden? 8b undersöker!

Idag fortsätter 8b med olika blandningar, är det en emulsion eller slammning?

Några elever i åk 6 som precis har avslutat en fantastisk dag på Bounce.